ANNONS
Annons

CS3 Bridge dyker vid klick på bild

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Installerat CS3 och följt instruktionerna om hur man tar bort Betan. Hade CS2 kvar på datorn vid installationen (har nu slängt CS2 direkt i papperskorgen).

CS3 Bridge startar utan problem och jag kan browsa bland foldrar och tumnaglar skapas. Så fort jag klickar på en bild (tif, jpg eller nef) så dyker Bridge utan ngn varning eller liknande. Jag har sökt på webben efter liknande men fel inte hittat ngt.

Upptäckte nu att CS3 Photoshop och File Info inte fungerar utan jag får "Could not complete the File Info command becuase of a problem with the File Info module".

Kan detta hänga samman!? Någon som har ngt förslag på lösning för att få igång CS3?
 
hej

har inget direkt svar just på den, men min cs3 laddade ner en rätt omfattande uppgradering nyss

Har du provat uppgradera via web:en?

Har engelsk cs3, en upgrade från 2:an, o har båda installerade.

Roine
 
Vad händer om du markerar en tif- eller jpg-fil och väljer Visa Info i Finder-menyn? Vad står det där att systemet skall öppna bilden med? Står det Bridge så pröva att ändra till PS. Glöm inte att klicka på ”Ändra alla”.
 
Liknande errormeddelande fick jag när jag installerade (för länge sedan) CS2 svenska utan att ta bort Bridge eller felaktigt avinstallerade den engelska CS2.
När jag, sedan tog bort ALLT, CS2 och Bridge sedan installerade om det så gick det bra. Det är bara ett tips.
Nästa problem jag fick med CS3 och tillhörande Bridge (nu kör jag endast den engelska) var att Bridge har inte brutits (eller kanske det gjorde det i början) men kunde inte öppna JPG. Bridge krävde att jag skall associera JPG till just Bridge, annars gick det inte. Även vid högerklick på en JPG i Bridge och "Open with" hittade 2 menyrader av PS CS3 men ingen av de öppnade Photoshop. Fick associera varje filtyp till Bridge då fick jag det tredje, giltiga öpna med PSCS3 raden. Resultatet blev att jag sällan använder nu Bridge i CS3. Jag tittar på mina bilder med Fasstone Image viewer (gratis program) och därifrån kan jag öppna PS CS3 med bara kortkommandot "E".
Hoppas att du fick en tipside vad det "kan" vara för fel. Lycka till.
//Fredrik.
 
Brigde stänger ner på måfå hos mig. Kan vara på det första jag gör, - eller efter en stund. Jobbar jag nån timme, - så crasher det ett flertal ggr.

Det startar snabbt igen, - och det är bara att fortsätta.

Det hänger sig ofta när jag söker bilder. Det är däremot väldigt irriterande, - då det tar ett tag innan det vill stänga.

En annan lustig sak, - om jag dbl-klickar på en RAW fil så öppnas programmet i svensk version. Om jag markera en bild och klicker "enter" så öppnas den i engelsk version.

Tja, - det blev mera att dela med sig än att hjälpa till.

Håller också på och laddar ner uppdatering, - får se om det löser något.
 
Har man två versioner av Bridge, svensk och engelsk får man säkert problem. Det hade jag flera gånger med CS2.
När man avinstallerar antingen CS2 elle CS3 betan felaktigt avinstalleras inte Bridge. Det går inte att ta bort Bridge separat. Det lyckades inte jag i alla fall. Om man avinstallerar en föregående version skall man välja att inte behålla de personliga inställningarna. Ta bort ALLT (jag fick t.om. gå in i registret för detta) och installera den nya, CS3 som ren installation.
Gör man fel i installationen då går inte bra att installera på nytt, över den befintliga. Allt skall bort, först.
//Fred
 
Vilket inte riktigt stämde för problemet dök upp igen. De som jag lyckats lokalisera det hela till är att om jag inte kör Metadata Panel i Bridge så dyker inte Bridge. Jag har pratat med en annan användare med exakt samma fel.

Det hela verkar hänga ihop med Metadata för jag kan inte öppna File Info via PS. Fast där får jag ett felmeddelande, utan att programmet dyker.

Någon som sett ngn tråd om detta någonstans på webben.

Jag kör OSX och Intel.
 
Jag utgår från att du uppdaterat Bridge till 2.1.

Har du provat att deleta Preference filen? Option+Command+Shift när du startar om PS.
 
Jo, har gjort allt det där. Det är ngt som är skumt eftersom PS File Info inte heller funkar. Det måste vara ngt med "Metadata-modulen".
 
elmfeldt skrev:
Jo, har gjort allt det där. Det är ngt som är skumt eftersom PS File Info inte heller funkar. Det måste vara ngt med "Metadata-modulen".

Jag hade problem med å, ä och ö och andra sådana umlaut-tecken när jag körde betan, vilket resulterade i sådana problem som du tar upp. Behövde sedan göra tre omgångar med CleanScript på nivå 2 innan jag lyckades få ordning på installationen. Nu fungerar det för mig utan problem.
Jag kör samma uppsättning som du, men har den svenska versionen. De kanske har lyckats få ordning på dessa problem till denna version.
Stefan
 
Nu idag fick jag äntligen problemet löst. Det visar sig vara två .txt filer som ingår i SFF:s Metadatarekommendation.

Filerna:

"SFF_Content.txt" och "SFF_Copyright.txt"

skall i den handledningen läggas i

HD / Bibliotek / Application Support / Adobe / XMP / Custom File Info Panels

och tydligen så stöds dessa filer bara av CS2, och Adobe verkar ha gjort ngn förändring i CS3 som gör att det beskrivna problemet uppstår. Raderar man dessa filer så är problemet löst.
 
@David, glad att läsa om att ditt problem är löst. Själv har jag liknande bekymmer med Bridge CS3 och nu även med Lightroom. De dyker inte men jag får några irriterande menyrader som jag misstänker kommer från CS3 Beta.
Det är så att i Bridge CS3 när jag högerklickar på en bild får jag, under ”Open With…” två rader med ”Adobe Photoshop CS3” som ger mig felmeddelanden samt den tredje raden ”Adobe Photoshop CS3 Extended (default)” som i sin tur fungerar.
Samma fenomen dyker upp i Lightroom 1.1. En rad med Edit with ”Adobe Photoshop CS3”, som inte alls reagerar och en rad med enkelt ”Photoshop” som öppnar bilden i CS3.
Jag har aldrig kört CleanScript, men funderar på att göra det nu. Jag frågar om hur jag avinstallerar CS3 Extended? Genom kontrollpanelen och tar bort allt (komplett avinstallation) sedan köra CleanScript?
Hur kör man CleanScript steg 2 och även steg 3 (läste att steg 3 är dolt)?
David, eller någon annan. Jag vore tacksam om ni kunde hjälpa mig med korta tips om hur göra utan att förlora en massa timmar/dagar med att experimentera själv?
Jag tror jag är inte ensam om behovet av dessa tips.
//Fredrik
PS. Att ghosta systemet innan man ger sig in på de här operationerna är en självklarhet.
 
Okej, nu läste jag readme filen av CS3CleanScript, så jag borde klara av det. Återstår frågan om hur ni avinstallerar CS3 Extended (den skarpa versionen). Jag tror inte jag installerade alla komponenterna.
//Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.