Annons

CS 1 vill inte öppna NEF längre,pga 2gb i Ram

Produkter
(logga in för att koppla)

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Hej..hoppas någon kan veta var man ska börja leta.

Har en 3hz, nyss 1,5gb Ram pc- Med CS1 på.

inga problem med den på väldigt länge.

Köpte iomed ett segt Capture NX 512mb RAMminne till. Och jag vill iaf tro att nu började problemen.

PS säger att den inte kan öppna filen pga för LITE ram ??? Det är nu på 2gb.

Måste vara något annat fel lr? men var...

Har av o om instalerat ...och då fungerade det en stund men nu är felet tillbaka??????

mycket tacksam för tips..

Ingen som vet något? Ovanligt krångligt ?...

Felmed 1:

Kunde inte fullfölja din begäran pga det finns inte tillräckligt med Ram minne...

Felmed 2:

pga ett problem med gränssittsmodulen för dokumentformatet uppstod.

Felmed 3:
pga ett programfel uppstod.

Har gjort om och om igen ....inget hjälper där.
Psd jpg och tiff är inget problem.

Fick en NEF att öppna precis efter om install... men nästa gång gick det inte.

RAW adjustment går ju igång men ..sedan när man vill öppna in i PS --- Felmed 1

..

Senast ändrad:
Har datorn verkligen uppfattat att den har 2 gb minne? Kolla i Kontrollpanelen - System att så är fallet. Minnena kanske måste sitta i en annan ordning. Bara en teori...

Euroshots skrev:
segt Capture NX 5

jag är ingen GURU på dessa frågor direkt..
men 2 saker,

1 har du provat att plocka bort det nya minnen för att se om problemen kvarstår? kan vara fel på detta minne ju...

2 lägger inte capture NX in en plugin som ps "ska " använda när den öppnar raw istället för ps egen..
kan vara ide att leta reda på denna i ps plugin mapp och flytta bort den på prov..

/b

Euroshots skrev:
te tillräckligt med Ram minne...

Felmed 2:

pga ett problem med gränssittsmodulen för dokumentformatet uppstod.

RAW adjustment går ju igång men ..sedan när man vill öppna in i PS --- Felmed 1

..

det som så tjusigt kallas "gränssittsmodulen för dokumentformatet" är väl den nikon plugin jag skrev om i förra inlägget...

Tack för ideerna...har provat det fram och tillbaka...med pluginen och minnet i sig och inget hjälpte.... förrut tog jag nef-pluginen från nikon för att det skulle fungera alls ..nu går det ändå.

Men så sökte jag på Adobe forum. och hittade en preferense återställare..och då börja det fungera.

Tänkte då att det måste ju ha med mina småsmå inställnignar att göra..ni vet ctrl+k.

Och det som utlöser problemet är att jag satt minnes användningen till 85% (1,5gb) av det tillgängliga 1,750 Det fungerar inte..

Fungerar vid 60%..men inte 70%..

Är inte det skumt så säg?

Open Windows Task Manager. Go to the Performance tab. The number to watch
is in the Physical Memory section, "Available".

Någon som kan översätta ....Physical Memory section, Avalaible

fattar ju att det har med minne att göra men vad står det i våra svenska burkar..Vänteprocess?

-------------
Tror jag hittat..)

Senast ändrad:
Verkar då som att min CS lr Datorn inte vill att ha mycket mer än 1 - 1,2gb i Ram åt photoshop

Varför det ? Vet någon?

Jag är ingen expert på detta (sitter dessutom på en lånad burk utan Photoshop för tillfället), men att kräma upp minnesutrymmet till 85 % i PS, är det inte att lämna lite väl snålt med utrymme till andra processer och program? Jag föreställer mig att det skulle kunna ställa till med problem liknande de du beskrev.

mmm...nä det måste ju vara något sådant som du skriver...

Men i inställningarna för PS så är ju 1.75gb av 2gb tillgängligt..om jag inte ska kunna köra på 100% ram i inställningen är det ju lite löjligt lr?

ja,jag vet inte..

Alltså, det beror väl på hur mycket "osynligt skräp" som ligger och drar kraft i bakgrunden. Vill man dessutom kunna köra ett eller ett par program samtidigt med Photoshop får man nog allt försöka hålla nere Photoshops minnesanvändning.

Sitter som sagt på en lånad burk just nu, men jag har för mig att jag på min ordinarie burk (med 2GB RAM och PS CS2) satt 65 %.

Det verkar som att du har helt rätt =)

Nu har jag nog snokat ut tillräckligt för att jag ska fatta varför iaf...
Går man in på Hjälp i PS och kollar där på Systeminfo.

Så får man en ruta med massa info.
Där står bla att det finns 2gb i minne.
Att ca äkta 1,4gb är ledigt.

Så på något sätt "överklockar" PS egna info verkligheten när den i inställningar menar att 1,75bg minne finns för PS.

60-65% bör vara bäst, med lite marginal.

problemet löst, det tog bara EN dag..och nu kan Red radera =)

Tack för bollplanket...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar