Annons

Crumpler sinking barge delux eller kata 3N1-22

Produkter
(logga in för att koppla)

Dre

Ny medlem
Är på jakt efter en relativt liten rygga.
Ska rymma en 14" laptop, Canon+17-55 objektiv, blixt samt lite smått och gott. Vore kanske bra om det även finns plats för en mindre telezoom typ 70-200 men det är inget krav. Vill ha nått som ser lite neutralt ut dock. Inte en "typisk" fotorygga.

Dom jag tycker ser intressantast ut än så länge är
Crumpler Sinking Barge Delux och Kata 3N1-22.
Hittar inga recensioner här på sidan om just dessa (om jag nu inte är helt blind vill säga). Någon som har en? Intryck?

Finns det någon annan rygga som jag borde kika på tycker ni?
Någon som vet om dessa finns att klämma på i Göteborg? Scandinavian Photo ser inte ut att ha någon av dessa i lager tyvärr.

Jag har 3N1-20, som ju är samma som 22:an, bortsett från att den inte har fack för laptop.
En 70-200/2.8 får plats, men inte monterad på kameran och Nikons "gamla" 70-200/2.8 är med nöd och näppe att den får plats, då den är lite längre än andra 70-200, men det är inga problem att stänga väskan iaf.

Jag har haft min sedan i somras och är mycket nöjd. Hade jag fått önska så skulle det funnits plats nånstans för att ha en termos eller drickaflaska utanpå. Använder man inte stativfästet så kan man såklart hänga en flaska i D-ringen, med en karbinhake.
3N1-20 finns på mediamarkt, jag har sett den i bäckebol iaf och min sambo sa att hon hade varit i högsbo och kollat efter den när hon skulle handla födelsedagspresenten. Hon köpte den dock på Scandinavian då de var 300-400kr billigare. :)
22:an har jag däremot inte sett nånstans, men man borde få en bra känsla för den om man klämmer på 20:n, tycker jag...

Svängde förbi MM och dom hade en 3N1-20. Den var lite mindre än vad jag hade förväntat mig dock. Tyvärr hade dom ingen 3N1-30 men den finns kanske på Scandinavian Photo. Facket uppe på ryggan ser dock inte ut att bli nämnvärt mycket större på den utan bara facket för kamera/objektiv tyvärr.

Dom ser faktiskt ut att ha en 3N1-33 hos Scandinavian i Mölndal nu. Då kan jag kika på den i alla fall.

Blev det nån 3N1-33? Hur verkar den vara i så fall?

Nej.

För min del föll den på att det "tredje" facket (det som inte har något specifikt användningsområde) var åt skogen för litet. Man rymde i princip ingenting där.

Det blev en Lowepro Primus AW istället. Tyvärr har den ingen speciell plats för datron men det extra förvaringsutrymmet är bättre. Finns visserligen en compuprimus med plats för dator men denplatsen är i en separat ficka som bara fästs i säcken.

Är nöjd med Primus AW väskan än så länge. Har dock inte hunnit med att använt den överdrivet mycket än. Lite orolig för om jag kommer att rymma både mitt 17-55 objektiv (med lens hood) och ett tilltänkt 70-200 f4 utan allt för mycket våld.

En Lowepro Primus AW har jag också. Det är en alldeles utmärkt bra rygsäck, tycker jag. Jag får plats med en Canon EOS 40D med ett EF 100-400L monterat i det nedre utrymmet, plus ett par mindre objektiv.

Det övre utrymmet rymmer mer än man tror när man ser säcken. Där ryms bl.a. min lilla "netbook"-dator.

Compuprimus är i stort sett likadan som Primus, men har ett löst fodral för en laptop. Det stoppar man sen i den stora ytterfickan. Vanliga primus har ju också en sån ytterficka, så jag tror att det går att få ner en laptop i ett fodral där också, så länge laptopen inte är alltför stor (13-14" borde gå). Jag använder som sagt en liten netbook som får plats inne i säcken så Primus är alldeles utmärkt för mig.

En av de bättre finesserna med Primus tycker jag är att öppningarna till huvudfacken sitter på samma sida som bärremmarna.

Anledningen till att jag frågade om Kata 3N1 är att jag vill ha en mindre ryggsäck när jag inte vill släpa på mitt 100-400-zoom. Jag vill få plats med kamera med monterad EF 70-200/4 plus något extra objektiv.

Kolla denna sida med lite bilder på hur man skulle kunna packa sina grejor (kolla bilderna 7 och 10)

Webhallen säljer väskan (Kata 3N1-20) för under tusenlappen (949,00)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto