Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

cruising?

Produkter
(logga in för att koppla)

anden76

Medlem
Hejsan jag har en fråga.. jag ska fota power meet nu i västerås.. och undrar vilka inställningar jag ska ha.. som tex ska man ha af-a eller af-s och ska man ha enpunkt-af och ha så stor bländare som möjligt som när man tar porträtt eller ska man köra me af-område och ha alla focuspunkterna och ha mindre bläbdare m.m och ska man ha matrismätning eller centrumvägd eller spot....

Mvh Andreas..

Det enklaste svaret är: Ja.

Lite elakt kanske men du inbjöd till det.
Stora bländare suddar ut bakgrunden o isolerar objektet. Zoomar du samtidigt in så ökar du isolationen.
Af s om det står still. Af c om det rör sig.
Färre använda fokuspunkter ökar kontrollen.
Centrumvägt om allt viktigt är i mitten o resten avviker kraftigt, ex porträtt med himlen som bakgrund. Eller ännu bättre, använd en blixt.

Läs instruktionsboken en gg. Den brukar innehålla vettiga exempel.

Jag plåtade en del på den cruising som var i Lysekil under midsommarhelgen. Där använde jag mig av ett 16-35 objektiv för närbilder och ett 70-200 för lite längre avstånd. I princip så körde jag på bländare 2.8 hela vägen.

Gällande fokusmätningen hade jag AI servo mätning på det långa objektivet, då bilarna rörde sig framåt, och då följde jag motivet. På kortare avstånd låste jag fokuset i kameran till1-bild. Då stod motiven helt stilla.

När det gällde ljusmätning så körde jag med evulerande ljusmätning i kameran.

Du kan kanske få lite idéer på min sida. Inte mycket bilar, utan mer dolk och fest
http://blogg.kaprifolblogg.se/brannvin-och-fest/

Det enklaste svaret är: Ja.

Lite elakt kanske men du inbjöd till det.
Stora bländare suddar ut bakgrunden o isolerar objektet. Zoomar du samtidigt in så ökar du isolationen.
Af s om det står still. Af c om det rör sig.
Färre använda fokuspunkter ökar kontrollen.
Centrumvägt om allt viktigt är i mitten o resten avviker kraftigt, ex porträtt med himlen som bakgrund. Eller ännu bättre, använd en blixt.

Läs instruktionsboken en gg. Den brukar innehålla vettiga exempel.

Ok så af-c fast dom bara glider sakta fram alltså.. vet att af-c är för rörliga motiv.. men tänkte eftersom det rör sig så sakta framåt.. men tack för tipset då :)..Och blixt vet jag är bra som motljus om du fotar mot solen.. men ska man ha det alltid menar du när man fotar cruisning?

Jag svarar JA o nej
Jag tror du har tillräcklig koll.
O det beror ju på hur man vill att det skall se ut.
Personligen hade jag itne plåtat bilar med blixt.
Men skulle gärna vilja göra ett test med blixtar bil o studio

Senast ändrad:
I cruising åker dom så sakta så jag skulle tro att det blir svårt att panorera utan att få alltför långa slutartider - men jag kanske har fel. :)

Det är inte svårt alls.

Testa själv så här: Greppa kameran o kolla i sökaren, Håll upp pekfingret med andra armen framför objektivet, och så snurrar/panorerar du i en halvcircel med pekfinget/kroppen framför objektivet hela tiden, fram o tillbaka. Ha den på seriebildstagning och försök sätt focus på fingret hela tiden.

Typ lika sakta som en jänkare kör, och anpassa slutartiden, så pekfingret blir skarpt och bakgrunden blir som sträck/suddig.

1/6 1/8 1/10 1/13 eller 1/15 är inga problem. Sen beror det ju vilken effekt man vill ha.

Inte så svårt va. Och väldigt snyggt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar