Annons

Crt Vs. Tft ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
Halloj,

Älskar min 21" Dell P1130, den har bara två nackdelar.... den väger 35(!)Kg och tar upp halva arbetsrummet.
Funderar därför lite på att byta (ner mig?) till en TFT?
Har en del frågor runt detta?

1. Är det ens lönt att köpa en TFT och använda för bildredigering då dom TFT-skärmar som rymms i min budget (3500:- inkl. moms) endast verkar klara 16.2 alt. 16.7 miljoner färger?

2. Jag har ingen aning om hur många färger/nyanser det finns i en normal bild tagen i dagsljus med min 20D. Men det känns som det kan bli så att alla färger/nyanser inte kan återges på en TFT med endast 16.7 milj. färger, rätta mig gärna och säg att jag har fel för jag vill verkligen byta ut CRT'n mot en TFT.

3. Om det nu mot förmodan finns någon vettig TFT för ca. 3500:- vilken kan det tänkas vara?

4. Finns det andra aspekter att ta hänsyn till när man ska köpa TFT för bildbehandling? ...går dom att kalibrera? Eller är det så att det är CRT som gäller?

Tack för svar!
 
Läs den här tråden, många bra råd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=61178

Saxade ett bra inlägg:
Grevture skrev:
Hej!

Här kommer en hel uppsats ... Jag avslutar med lite konkreta råd :)

Främsta tipset är att undvika de allra billigaste skärmarna och de som riktar sig till spelare. Bra färghantering kostar och är svårt att kombinera med snabba svarstider (som spelare vill ha).

För att tala teknik, det finns några olika paneltyper. Skillnaden mellan typerna består starkt förenklat i hur de flytande kristallerna är uppbyggda och hur de styrs.

Försök i första hand hitta en skärm med så kallad ips-panel (s-ips och andra beteckningar). Ips-skärmar är bra på färger rent allmänt, en bra ips-panel kan visa ett större omfång av färgtoner och verkligen skilja på dem (så att inte likartade toner flyter ihop). Ips-paneler har ofta bra kalibreringsmöjligheter. Dessutom påverkas de knappast alls av betraktningsvinkeln, dvs färgtonerna förändras inte även om du ser på skärmen i lite vinkel -- det här är extra viktigt med en stor skärm där det är ofrånkomligt att få olika betraktningsvinklar på olika delar av en bild. Enda större svagheten med ips-paneler är att de ibland har lite svårt att hålla isär riktigt mörka nyanser.

I andra hand, kika efter skärmar med va-paneler (pva, mva och andra beteckningar). Modena va-paneler är nästan lika bra på färger som den med ips-teknik, men har något mindre färgomfång och har sällan samma kalibreringsmöjligheter. Om det sedan beror på själva paneltekniken eller att de oftast "bara" är tänkta som kontorsskärmar har jag ingen aning om. Skärmar med va-teknik påverkas lite mer än ips-paneler av betraktningsvinkeln. Generellt ljusnar alla färgtoner en aning (det märks mest i mörka) när du tittar med lite vinkel. Irriterande, men vet man om det funkar det bra. I övrigt håller de färgerna bra även i kraftiga vinklar.

Det du skall undvika är skärmar med tn-paneler. Det här är den äldsta och ursprungliga tekniken att göra lcd-/tft-skärmar. Fördelarna är att den är billig och att det går att få riktigt snabba svarstider. Nackdelarna är ett begränsat färgomfång och att färger påverkas en hel del av betraktningsvinklarna.

Tyvärr är tillverkare dåliga på att tala om vilken panelteknik en viss skärm använder. Samsung, Eizo och Nec har med det i alla nyare produktblad, hos övriga tillverkare varierer det. Står det inget kan man misstänka att det är en tn-panel, ips-panel däremot skyltar man gärna med ... :)

Saker att kika efter:
- "Osymmetriska" (skiljer vertikalt och horisontellt) och generellt dåliga betraktningsvinklar tyder på tn-panel. Värden som 140/160, 130/160, 150/170 osv. När däremot en panel har 170/170 eller mer (ofta 178/178) är det nästan alltid en va- eller ips-panel.
- Mycket högra kontrastvärden (700:1 till 1000:1) har länge varit ett tecken på bra pva-paneler. Nu har det släppts en del skärmar med tekniska lösningar som i teorin (väldigt teoretiskt har det visat sig) skall ge även tn-skärmar 1600:1 och liknande. Undvik de här senare, de har ofta rätt kassa färger ...
- Extremt snabba svarstider (2-3-4-5 millisekunder) tyder på tn-panel
- Det luriga värdet "16,2 miljoner färger" istället för 16,7 miljoner innebär att skärmen har 6-bitara färg istället för 8-bitars = undvik

Så, rent konkret, bra att du är beredd att kosta på upp till 5000, för de pengarna kan du få en ganska trevlig skärm. Mitt tips är att kika i första hand efter skärmar från Eizo, Lacie och Nec.

Ett exempel är Eizos 788, den modellen ska ha en panel med ips-teknik. Ett annat förslag är någon av NEC:s skärmar i NX- eller SX-serierna, de har oftast ips-paneler och ibland mycket bra pva-paneler.

Det blev ett långt och pratigt svar, men kag vet att många funderar i samma banor som du ... :)

Lycka till!
/Martin
 
Hej Robert,

Lite svar nedan..

Obbe skrev:
Halloj,

Älskar min 21" Dell P1130, den har bara två nackdelar.... den väger 35(!)Kg och tar upp halva arbetsrummet.
Funderar därför lite på att byta (ner mig?) till en TFT?
Har en del frågor runt detta?

1. Är det ens lönt att köpa en TFT och använda för bildredigering då dom TFT-skärmar som rymms i min budget (3500:- inkl. moms) endast verkar klara 16.2 alt. 16.7 miljoner färger?

Med den budgeten så köpt en CRT skärm, ingen TFT skärm för det priset är bra nog för bildbehandling.


2. Jag har ingen aning om hur många färger/nyanser det finns i en normal bild tagen i dagsljus med min 20D. Men det känns som det kan bli så att alla färger/nyanser inte kan återges på en TFT med endast 16.7 milj. färger, rätta mig gärna och säg att jag har fel för jag vill verkligen byta ut CRT'n mot en TFT.

Din 20D klarar av att fånga många fler än 16.7 Miljoner färger. Det finns inga normala skärmar idag som kan visa mer än 24bit (16,7M) färger, så den biten behöver du inte oroa dig för!
Att förklara detta på mer djup kräver en hel uppsats :)



3. Om det nu mot förmodan finns någon vettig TFT för ca. 3500:- vilken kan det tänkas vara?

Sökte lite och insåg att det inte var så lätt att köpa en CRT skärm längre.
Hittade t.ex en Samsung 19" CRT 997MB Dynaflat. Den har 250MHz bandbredd, så du kan köra den i 1600x1200 i 75Hz.
Sedan vet jag inte hur bra den är, troligen helt okej. Hur som helst mycket bättre än vad motsvarande LCD skärm är i den prisklassen.



4. Finns det andra aspekter att ta hänsyn till när man ska köpa TFT för bildbehandling? ...går dom att kalibrera? Eller är det så att det är CRT som gäller?

Tack för svar!

Ska du kunna kalibrera och profilera en TFT skärm på ett bra sätt så hamnar du på skärmar som kostar en hel del mer pengar en vad vanliga konsument skärmar kostar.


Lycka till!

Mvh Roberto
www.tabi.se
 
Tack för det!
Sitter nog kvar en stund på min Dell, den är trots allt helt ok.

God Jul på Er!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.