Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crt / Tft

Produkter
(logga in för att koppla)

StudioG

Aktiv medlem
Hejsan !! Just nu har jag en Samsung SyncMaster 959NF 19" Monitor som ja är rätt nöjd med. Men jag har planer att inskaffa 2st Viewsonic VP191B, 19" TFT, PIVOT, DVI-D och ett annat grafikkort som stöder DVI-D tekniken. Mitt nuvarande grafikkort är ett Radeon 9800 Pro 256 Men de stöder ej Dual DVI-D !! Va har ni för erfarenhet av TFT monitorer i samband med bildbehandling osv.. Hur bra är färgerna och skärpan i dessa om man jämför med en Crt monitor ??
 
Jag kör en 17 tums tft och en 15 tums tft på mitt radeon 9800 pro...
Jag använder en converter som omvandlar dvi till d-sub.
Tror det finns en som omvandlar d-sub till dvi.

Då slipper du ju köpa nytt graffekort.

/edit: vet inte om jag förstod dig rätt, men, men...
 
I dagsläget finns det bara några få grafikkort med dual-DVI, och de kostar multum. Gör som tidigare nämnts, kör på både DVI & Analogporten, men det finns ingen anlöedning att konvertera från analog till DVI såtillvida skärmen endast accepterar DVI. De vanligaste skärmarna har både DVI & Analog ingång.


/Per
 
JohanAldor skrev:
Jag kör en 17 tums tft och en 15 tums tft på mitt radeon 9800 pro...
Jag använder en converter som omvandlar dvi till d-sub.
Tror det finns en som omvandlar d-sub till dvi.

Då slipper du ju köpa nytt graffekort.

/edit: vet inte om jag förstod dig rätt, men, men...

Hejsan !! Ja har inte hört att de finns omvandlare till DVI !! Däremot andra vägen. Ja vill ju köra bägge monitorerna i DVI-D !!
 
Nome Nescio skrev:
I dagsläget finns det bara några få grafikkort med dual-DVI, och de kostar multum. Gör som tidigare nämnts, kör på både DVI & Analogporten, men det finns ingen anlöedning att konvertera från analog till DVI såtillvida skärmen endast accepterar DVI. De vanligaste skärmarna har både DVI & Analog ingång.


/Per

Har man mycke bättre bild med DVI-D ??
 
Hej!

Kanske inte direkt svar på din fråga...men

Läste tidigare idag intressant förklarande info om DVI på www.kjelloco.se.
klicka på ´KjellFakta´ och sedan DVI

(Dom tillåter inte direktlänkning till KjellFakta utan att man meddelar dom först).

/ Håkan
 
alltså.. jag har inte så mycket erfarenhet av tft-skärmar men jag har aldrig sett någon tft som återger färgerna korrekt.. minsta felaktig betraktningsvinkel förvränger både kontrast och nyans.

Uppdatera mig gärna i den här frågan om utveklingen flygit över huvet på mig.
 
Nome Nescio skrev:
I dagsläget finns det bara några få grafikkort med dual-DVI, och de kostar multum. Gör som tidigare nämnts, kör på både DVI & Analogporten, men det finns ingen anlöedning att konvertera från analog till DVI såtillvida skärmen endast accepterar DVI. De vanligaste skärmarna har både DVI & Analog ingång.


/Per


Matrox grafikkort klarar av dubbla DVI som p650
du kan få dt för ca 1500:-

Enligt senaste cap& design nr 9 så anger dom att på vissa skärmar är bilden sämre med analog anslutning.
 
Finns det verkligen TFT-skärmar?

Frågan låter dum men faktum är att när jag letade efter sådana på engelskspråkiga webbsiter för ett tag sedan så benämndes de skärmar som i Sverige kallas TFT, som LCD.
TFT beskrivs på engelskspråkiga forum som någon dyr framtidsteknik som är på väg...

Var jag utan att märka det inne på en massa antika webbsidor eller råder det någon sorts språk- eller marknadsföringsförbistring?
 
Lite av varje. Om jag drar det rakt av så är det något i stil med det här.

TFT står för Thin Film Transistor.
LCD står för Liquid Crystal Display.

Äldre passiva LCD skärmar använde ett rutnät uppbyggd av trådar på två glasskivor med kristallerna imellan. Horisontal och vertikalt på varsin glasskiva. Dessa skärmar var i regel långsamma och voltstyrkan i individuella celler var svårstyrd.

TFT innebär att transistorerna som styr pixlarna sitter inbäddade tillsammans med en kondensator mellan glaset och substratet och ger en överlägsten kontroll mot äldre tekniker. Snabbare refresh, bättre styrning, klarar att vrida varje kristall så du kan utnyttja gråskalor bättre. Men i grunden är skärmen fortfarande uppbyggt av flytande kristaller som står ljusmängden (LCD-teknik).

En TFT-skärm är alltid en LCD-skärm, men en LCD-skärm är inte alltid en TFT-skärm.
 
zlice skrev:
alltså.. jag har inte så mycket erfarenhet av tft-skärmar men jag har aldrig sett någon tft som återger färgerna korrekt.. minsta felaktig betraktningsvinkel förvränger både kontrast och nyans.

Uppdatera mig gärna i den här frågan om utveklingen flygit över huvet på mig.

Hejsan !!
Den erfarenheten har jag också av tft skärmar. Men nu så har dom visst kommit ikapp bildkvaliten på crt skärmar påstår dom som vet !! Vore ju kul o höra va ni andra vet om den saken !!
 
Dom bra skärmarna idag har både brett synfält och tillräckligt bra färger. Dom vanliga skärmar klarar sig rätt fint också. Lägsta kvalitén har blivigt klart högre.

Men personligen tycker jag fortfarande inte att det är mycket som slår ett par 22" Diamondtronskärmar i Dual Head.
:D
 
Damocles skrev:
Dom bra skärmarna idag har både brett synfält och tillräckligt bra färger. Dom vanliga skärmar klarar sig rätt fint också. Lägsta kvalitén har blivigt klart högre.

Men personligen tycker jag fortfarande inte att det är mycket som slår ett par 22" Diamondtronskärmar i Dual Head.
:D

Tjenis... Men va tror du om dom skärmarna ja e sugna på då ? VIEWSONIC VP191B, 19" TFT, PIVOT, DVI-D Dom lär vara rätt grymma !! 2St brevid varandra vore smarrigt :) Och ett grafikkort som stöder dubbla DVI-D !!!
 
Om du ska använda skärmarna för seriös bildbehandling ska du kontrollera att de går att hårdvarukalibrera (med extern kalibrator). Eizo Flexscan eller Apple Cinema Display är de vanligaste. Inte billiga, men bra.

Med en Cinema Display 20" eller 23" räcker det med en skärm. Jag har en Cinema Display 20" och det räcker gott (särskilt som jag kan lägga över verktygspaletter eller filläsaren på den bärbara).
 
StudioG skrev:
Har man mycke bättre bild med DVI-D ??

Det är sjuk skillnad mellan DVI och analogt. Jag körde tidigare analogt på en Samsung SyncMaster 240T och trodde inte mina ögon när jag bytte till DVI.
Speciellt skärpan förbättrades avsevärt. Kanske spelar mindre roll på mindre skärmar dock. Detta är en 24".
 
Tjenis... Men va tror du om dom skärmarna ja e sugna på då ? VIEWSONIC VP191B, 19" TFT, PIVOT, DVI-D Dom lär vara rätt grymma !! 2St brevid varandra vore smarrigt :) Och ett grafikkort som stöder dubbla DVI-D !!!
Det tror jag funkar fint. Och du slipper göra som mig att knäcka ryggen när jag ställde upp skiten på skrivbordet. Jag menar, tillsammans väger dom ju en 80 panner eller så. Fast det var det värt. Pungade inte så mycket för dom så...
 
Damocles skrev:
Det tror jag funkar fint. Och du slipper göra som mig att knäcka ryggen när jag ställde upp skiten på skrivbordet. Jag menar, tillsammans väger dom ju en 80 panner eller så. Fast det var det värt. Pungade inte så mycket för dom så...

Skrattar.. Ja fan dom väger ju som en bilmotor :) Ja ska kolla över ekonomin så kanske de blir affär i början på 2005. Mitt kort stöder ju en DVI-D monitor åtminstone.
 
Ett grafikkort är inte så dyrt i jämförelse med vad två bra TFT-skärmar kostar. Två digitala DVI-utgångar kostar 1500 kr och för 2000 kr får man tre stycken.

Jag har själv köpt ett Matrox P750 som fungerar väldigt bra. Har dock aldrig testat något spel på datorn.
 
PerFogelberg skrev:
Ett grafikkort är inte så dyrt i jämförelse med vad två bra TFT-skärmar kostar. Två digitala DVI-utgångar kostar 1500 kr och för 2000 kr får man tre stycken.

Jag har själv köpt ett Matrox P750 som fungerar väldigt bra. Har dock aldrig testat något spel på datorn.

Precis.. men dom skärmarna som jag e sugna på tror ja inte är så dåliga.. Läs dom tidigare inläggen så ser du va ja redan har för grejjer..Mitt nuvarande kort stöder ju bara en Digital utgång..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.