Annons

CRT-skärm VS plattskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinWa

Medlem
Äger en Sony 19 tums trinitron skärm och är mycket nöjd med denna. En livlig diskussion på jobbet där jag menar att en CRT skärmen generellt lämpar sig klart bättre till foto än en LCD skärm LCD skärmens fördelar är främst upplösningen och dess skarpet. Att visa rätt färger och kontrast har jag inte sett en LCD matcha en bra CRT skärm än. Möjligen att apples dyraste skärmar är i närheten. Någon som vill liva upp vår diskussion? Vem har rätt, har nån rätt?...
 
Känns som att diskussionen kommer 5 år för sent. Personligen skulle jag aldrig betala faktiskta pengar för en CRT idag. Jag har kastat ut ett gäng CRT's, de två största på 21". Här är det endast LCD som gäller.

Eizo, Lacie, Apple, o.s.v. gör idag ruskigt bra skärmar. Det finns ett antal LCD-skärmar på marknaden idag som visar 100% av aRGB (eller mer).

Personligen har jag inget behov av att mina LCD-skärmar ska visa bilden exakt som en CRT, jag jämför altså inte med CRT-skärmar. Viktigt för mig är att bilden ska vara så lik en utskriven bild som möjligt. Och då kommer vi till nästa grej: kalibreringen. En LCD-skärm räcker det att kalibrera en gång i månaden. Vill man vara petnoga kan man ju alltid kalibrera en gång i veckan.
En CRT måste kalibreras varje dag, ibland ett par gånger under dagen.

Nej, för mig stämmer inte uttrycket att CRT skulle vara mer lämpat för foto än LCD. Faktum är att jag inte kan tycka att det är mer fel än vad jag tycker :)
 
Äger en Sony 19 tums trinitron skärm och är mycket nöjd med denna. En livlig diskussion på jobbet där jag menar att en CRT skärmen generellt lämpar sig klart bättre till foto än en LCD skärm LCD skärmens fördelar är främst upplösningen och dess skarpet. Att visa rätt färger och kontrast har jag inte sett en LCD matcha en bra CRT skärm än. Möjligen att apples dyraste skärmar är i närheten. Någon som vill liva upp vår diskussion? Vem har rätt, har nån rätt?...

En CRT-skärm visar färger på ett vettigt sätt under kanske 5.000 timmar. Sedan har färgerna börjat blekas så mycket att det är svårt att kalibrera skärmen korrekt. Med tanke på att det inte har tillverkats CRT-skärmar på 4-5 år, så är det nog svårt att hitta en bra CRT-skärm idag.

Men om vi skulle jämföra en värsting-CRT när den var ny, som Barco, och jämför den med en motsvarande LCD-skärm, som en Eizo CG 221, så överträffar dagens LCD-skärm den gamla på alla punkter. Färgomfång, skärpa, precision i färger och valörskala, jämnhet över bildytan är bättre på LCD:n

Stefan
 
Ok som jag befarade att riktigt bra lcd skärmar har kommit ikapp och förbi. Men om man tittar på LCD skärmar i prisklassen 2-3000 kronor tycker jag inte dem matchar en CRT skärm från EIZO eller Sony. Såg Apples skärmar idag, såg lovade ut dock inget kul bildmatrial som exempel.
 
Jag har Samsung 959NF 19" CRT som har rätt måttlig gångtid, den kör jag bara om jag jobbar med bilder samt en del annat där storleken är en fördel. Den används alltså inte varje dag. Till den använder jag en Spyder2 Pro Studio med några veckors mellanrum. Det jag ser på skärmen kommer ut som det ska, inte bara på min skrivare, utan även på en bekant proffsfotografs storformatsskrivare och minilab som används i hans produktion.
Jag har tänkt mej att om jag ska ersätta min gamla crt med en lcd så hamnar jag kanske i klassen 10 kkr, så det får anstå en tid med nyanskaffning.
Men utvecklingen verkar gå mot att det nu finns lcd-skärmar som kostar mindre och har färgomfång som bara proffsskärmar hade för en del år sedan.
Jag antar att det bara är att hänga med i "stora skärmtråden" här på FS där Martin och Stefan delar med sej av kunskapen.
 
Kanske lite off-topic men hur länge kan man räkna med att en LCD-skärm håller?

Om man räknar med att en CRT håller 3-4 år i normal användning, så kan man säga att en LCD räcker 4-5 år. Sedan har lysrörets ljusstyrka sjunkit så mycket att det inte längre blir bra. Men det förutsätter att man inte drar på alltför mycket i ljusstyrka. 100-140 cd/m2 räcker.
Stefan
 
Stefan: Är det inte så att dagens LCD'er håller längre tack vare bättre backlight än tidigare modeller? Jag vill minnas att det var ett problem med tidigare modeller (för några år sedan) att ljusstyrkan inte räckte till efter ett par år, men att dagens modeller är så pass ljusa från fabrik att de "räcker längre". När jag köpte min Lacie 319 för drygt 11kkr vill jag minnas att ett av argumenten var just att den hade sån ljusstyrka att den räckte även efter 4-5 år. D.v.s. första året kanske man körde ljusstyrkan på 45%, 3 år senare på 75%. Jag har haft min Lacie 319 i några år nu, och helt klart går den "högre" än den gjorde när den var ny. Ljusstyrkan kanske är ställd på 60% idag, när den var ny låg den på runt 48%.
 
Om man räknar med att en CRT håller 3-4 år i normal användning, så kan man säga att en LCD räcker 4-5 år. Sedan har lysrörets ljusstyrka sjunkit så mycket att det inte längre blir bra. Men det förutsätter att man inte drar på alltför mycket i ljusstyrka. 100-140 cd/m2 räcker.
Stefan
Ok tack!
Förresten omsatt i timmar vad blir det då? Du nämnde tidigare 5000tim för en CRT..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.