Patrik60D
Avslutat medlemskap
Jag har gjort ett litet test med 60Dn för att kolla DOF och hur mycket av gråskalan den fick med.
alltså ljuset från steg 0-255.
upp till 200 i ljusnivå så visar 60D korrekta ökningar av ljuset,men över 200 så ser man tydligt att den börjar klippa och verkar inte veta riktigt hur mycket ljus den får in.
Är om det är crop sensorer i ett nötskal?
Dom visar mellanregistret bra och får med alla detaljer vid ljusskiftningar,men vid starkt ljus och riktigt lågt ljus så orkar dom inte med att fånga allt utan klipper.
Tvn är kalibrerad till referensklass,så jag vet att den visar en korrekt gråskala med en rak gamma kurva.
man såg även alla steg i gråskalan tydligt.
ljusnivån på tvn var ca 250 cd/m2 vid max vitt.
svart är svart på tvn delvis 0 cd/m2
Översta bilden är kortet taget med kameran och nedersta är referensbilden.
jag har inte ändrat nåt efteråt med exponeringen efteråt på kamera bilden utan den är tagen med rekomenderad exponering.
man behöver inte kolla på stegen man ser ändå att över 200 så blir det mycket sämre detaljer och skillnaderna mellan stegen är för täta.
60D kommer även upp till ljusnivå 200 mycket tidigare än standard,vilket tyder på att den inte får med alla ljusökningar korrekt.
jag får hem en Canon Mark II om ett tag så jag kommer att köra exakt samma test då för att jämföra mest på skoj.
den borde rimligen klara av att visa mer av gråskalan än 60Dn tycker man.
Testbild här:
http://privat.bahnhof.se/wb192876/DOF.jpg
alltså ljuset från steg 0-255.
upp till 200 i ljusnivå så visar 60D korrekta ökningar av ljuset,men över 200 så ser man tydligt att den börjar klippa och verkar inte veta riktigt hur mycket ljus den får in.
Är om det är crop sensorer i ett nötskal?
Dom visar mellanregistret bra och får med alla detaljer vid ljusskiftningar,men vid starkt ljus och riktigt lågt ljus så orkar dom inte med att fånga allt utan klipper.
Tvn är kalibrerad till referensklass,så jag vet att den visar en korrekt gråskala med en rak gamma kurva.
man såg även alla steg i gråskalan tydligt.
ljusnivån på tvn var ca 250 cd/m2 vid max vitt.
svart är svart på tvn delvis 0 cd/m2
Översta bilden är kortet taget med kameran och nedersta är referensbilden.
jag har inte ändrat nåt efteråt med exponeringen efteråt på kamera bilden utan den är tagen med rekomenderad exponering.
man behöver inte kolla på stegen man ser ändå att över 200 så blir det mycket sämre detaljer och skillnaderna mellan stegen är för täta.
60D kommer även upp till ljusnivå 200 mycket tidigare än standard,vilket tyder på att den inte får med alla ljusökningar korrekt.
jag får hem en Canon Mark II om ett tag så jag kommer att köra exakt samma test då för att jämföra mest på skoj.
den borde rimligen klara av att visa mer av gråskalan än 60Dn tycker man.
Testbild här:
http://privat.bahnhof.se/wb192876/DOF.jpg
Senast ändrad: