Annons

Crimsons olika produkter

Produkter
(logga in för att koppla)

arvro395

Aktiv medlem
Hej!
Jag tänkte prova att beställa lite bilder, bland annat svart/vitt, från Crimson.
Men jag fattar inte vilket alternativ jag ska välja. Vad är det t.ex. för skillnad på frontweb prefix och lambda?
Det framgår inte särsklit tydligt på deras hemsida tycker jag.
Något särskilt jag ska tänka på när jag laddar upp svartvita bilder?

De olika alternativen är väl lite olika anpassade för de specifika eller mindre specifika krav som kunden har, hur avancerad kunden är. Prefix är väl alt för de som vill ha 100% kontroll och som itne bryr sig om printade ramar osv.

De andra alterantiven erbjuder väl ramar och andra "snabbmatsfunktioner"..

Jag har själv använt Prefix vid ett flertal tillfällen och är stornöjd.

Jag tror att ni ser skillnaden direkt när ni laddat upp bilder i de olika alternativen.

Mvh Niclas,

Frontweb:
Maskinella fotokopior till lågt pris i många format. T ex typiska albumbilder 10x15cm. Jag har beställt massor med kopior 10x15 och upp till 30x45 cm, det blir bra! Mycket bättre än Expert/Fuji, Siba/VSFL och Kodapost/Kodak.

Lambda:
Exponerar med laser direkt på fotopapperet. Kan ge upplösning upp till 400dpi, dvs mycket hög upplösning. Jag har sett prov från denna och det blir mycket bra! Har inte provat själv ännu.

Lambda prefix:
Samma process som lambda men helt utan manuell avsyning eller justering. Din fil laddas in i maskinen och kopiorna skickas utan kontroll. Vet man exakt vad man gör så kan man få lite bättre pris på det här sättet.

Bara att prova!

Prefix tjänsten innehåller också en helt underbar överlägsen funktion!
Du kan ha din egen färg-profil och helt slå av ALL automatik på deras maskiner...
Detta gör att vi ÄNTLIGEN kan få bilderna exakt som du retuscherade dem till!!!

CRIMSON rules!
Alltid bilderna samma dag om man hämtar dem!

Happy crimson customer!

MarcoR skrev:
Du kan ha din egen färg-profil och helt slå av ALL automatik på deras maskiner...

CRIMSON rules!

Happy crimson customer!

Gäller det bara Prefix-tjänsten? Använder inte Frontweb sig av bildens ICC-profil alls?

Fick hem mina första två bilder från Crimson för ett par dagar sedan och de var mycket bra så jag har beställt tolv bilder till.

MarcoR skrev:

CRIMSON rules!

Happy crimson customer!

Dock betyder inte det att deras maskiner kan hantera alla färger som du har i din bild om ex. använder adobe RGB som profil. Därför bör man proofa med deras profil för att se hur slutresultatet blir.

mange78 skrev:
Dock betyder inte det att deras maskiner kan hantera alla färger som du har i din bild om ex. använder adobe RGB som profil. Därför bör man proofa med deras profil för att se hur slutresultatet blir.

Och hur "proofar" man med deras profil?

Man anger deras profil i inställningen för proofing profile i photoshop som sedan kan slås på och av med kortkommando. Med en profil angiven i proof så ändras bara visningen av bilden utan att man för den skulle har "låst" en profil till bilden likt funktionen "assign" eller att man har ändrat färgerna i bilden enligt en profil som i funktionen "convert".

Dessutom finns en funktion(Gamut-warning) för att se om några av färgerna faller utanför den nya profilen så dessa går att rätta till i förhand.

Senast ändrad:
Damocles skrev:
Man anger deras profil i inställningen för proofing profile i photoshop som sedan kan slås på och av med kortkommando. Med en profil angiven i proof så ändras bara visningen av bilden utan att man för den skulle har "låst" en profil till bilden likt funktionen "assign" eller att man har ändrat färgerna i bilden enligt en profil som i funktionen "convert".

Dessutom finns en funktion(Gamut-warning) för att se om några av färgerna faller utanför den nya profilen så dessa går att rätta till i förhand.

Jag misstänker att detta är inget som fungerar i PS Elements... nåja, jag får undersöka saken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar