Annons

Crimsons mörka bilder (igen)

Produkter
(logga in för att koppla)

scrappy

Aktiv medlem
Hämtade en förstoring idag av denna bild: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1597167&target=_blank

Jag gillar verkligen övergången mellan de grå molnen och de svarta hustaken, det är poängen med bilden. På Crimsons utskrift smälter molnen och hustaken ihop, det går knappt att se övergången. Bilden är med andra ord alldeles för mörk i mellantonerna som många andra upplevt.

Jag valde svartvit utskrift utan auto-fixande.

Tycker ni att bilden är för mörk? Syns övergången mellan moln och hustak tydligt på era skärmar? Antar att jag kommer att reklamera utskriften, inte för pengarnas skull utan för att jag är trött på mörka bilder från Crimson.
 
klart

Hämtade en förstoring idag av denna bild: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1597167&target=_blank

Jag gillar verkligen övergången mellan de grå molnen och de svarta hustaken, det är poängen med bilden. På Crimsons utskrift smälter molnen och hustaken ihop, det går knappt att se övergången. Bilden är med andra ord alldeles för mörk i mellantonerna som många andra upplevt.

Jag valde svartvit utskrift utan auto-fixande.

Tycker ni att bilden är för mörk? Syns övergången mellan moln och hustak tydligt på era skärmar? Antar att jag kommer att reklamera utskriften, inte för pengarnas skull utan för att jag är trött på mörka bilder från Crimson.

Fattar inte riktigt! Det är ju helt klart en enorm skillnad mellan hustaken och de grå molnen (som inte är särskilt mörka)
Det borde bli bra vid utskrift. Har alltid fått perfect match med crimson fastän jag aldrig kalibrerat min skärm (och varför skulle jag det när det stämmer så bra)
 
Det är väl den vanliga visan med profiler, kalibreringar och allt det där. Det lämnar jag till de som kan det, men jag måste fråga om den lilla, lilla vita fläcken i nederkant till vänster verkligen skall vara där eller om du har missat den?
 
Läcker bild - och jag håller med om att det är en enorm skillnad mellan molnen och hustaken på min skärm som är kalibrerad. Om dessa toner smälter ihop verkar ju Crimson ha sin utrustining dåligt kalibrerad. Jag har inte testat dom men har samma erfarenhet från några andra ställen där bilderna blivit alldeles för mörka jämför med hur dom ser ut på min skärm (Bildoteket och Myphotobook). Jag känner mig fortfarande ganska novis på detta område och inser att det inte bara räcker med en kalibrerad skärm för att få bra utskrifter från olika lab!
 
Va? Smälter hustaken och molnen ihop??? Det är inte möjligt? Vad gör crimson? På min skärm är det en enorm skillnad.
 
Ser bra ut på min skärm. Håller med om att det blir mörkt hos crimson. Beställer jag lite vardagsbilder därifrån brukar jag bara köra ett funktionsmacro och ljusa upp dem.
Det är ju inget jag vill göra på "finbilder" dock.

Har du mailat dem om detta?
Det är ju massor av folk här på sidan som tycker att bilderna blir mörka.
 
Den bild du länkat ser bra ut på min skärm.

Ta en bild på din utskrift och lägg upp så vi kan se skillnaden.
 
Bilden ser bra ut på min kalibrerade skärm när jag soft-proofar med Crimsons profil. Jag antar att du hade bäddat in ICC-profilen i bildfilen för den färgrymd du använt när du skickade till Crimson?
 
Jag lägger alltid på en svagt uppljusande kurva på mina bilder innan jag skickar till Crimson. Jag har en kalibrerad skärm men tycker också att bilderna blir för mörka. Men det beror på att skärmen är bakgrundsbelyst och jag betraktar bilderna i en för mörk miljö. I dagsljus är bilderna korrekta men vem hänger bilderna i dagsljus eller tar med de till fönstret när man ska se på dem?
 
500W halogenlampa funkar bra!

Jag lägger alltid på en svagt uppljusande kurva på mina bilder innan jag skickar till Crimson. Jag har en kalibrerad skärm men tycker också att bilderna blir för mörka. Men det beror på att skärmen är bakgrundsbelyst och jag betraktar bilderna i en för mörk miljö. I dagsljus är bilderna korrekta men vem hänger bilderna i dagsljus eller tar med de till fönstret när man ska se på dem?

En gång testade jag med att belysa Crimsons bilder med en 500W halogenlampa, då såg de faktiskt ok ut. Frugan bad mig dock att släcka omedelbart...

Är det styrkan på belysningen vid betrakting av bilderna som är problemet? Hur starkt ljus anses normalt? Måste det vara dagsljus eller 500W lampor?
 
I dagsljus är bilderna korrekta men vem hänger bilderna i dagsljus eller tar med de till fönstret när man ska se på dem?
Precis! Ska det verkligen vara på detta viset? Har upplevt samma sak med alldeles för mörka bilder från Crimson. Man tycker ju att skrivarprofiler borde anpassas mer till det ljus de flesta betraktar sina bilder i d.v.s. betydligt svagare ljus än dagsljus. Men jag är för dåligt insatt i ämnet, jag kanske har fel. Dock känns det lite märkligt att man måste ha ett visst betraktningsljus för att kunna bedöma utskriftskvaliteten om man sedan aldrig någonsin betraktar bilderna i det ljuset. Är det inte bättre att man profilerar skrivarna i svagare ljus så att utskrifterna blir lagom ljusa i normalt betraktningsljus?
 
Jag fick igår en förstoring på ett porträtt från Crimson A4 MATT, vilket
som ni nämnt också var lite för mörkt inomhus på väggen.
Däremot om jag tog ut bilden utomhus var den bra.
Tilläggas kan att jag valde manuell granskning på bilden och
ändå var den lite för mörk.
Undrar hur de granskar bilderna manuellt, direkt under lysrör?
Tror jag ska maila dem nu och fråga lite om detta.

MVH Julle.
 
Precis! Ska det verkligen vara på detta viset? Har upplevt samma sak med alldeles för mörka bilder från Crimson. Man tycker ju att skrivarprofiler borde anpassas mer till det ljus de flesta betraktar sina bilder i d.v.s. betydligt svagare ljus än dagsljus. Men jag är för dåligt insatt i ämnet, jag kanske har fel. Dock känns det lite märkligt att man måste ha ett visst betraktningsljus för att kunna bedöma utskriftskvaliteten om man sedan aldrig någonsin betraktar bilderna i det ljuset. Är det inte bättre att man profilerar skrivarna i svagare ljus så att utskrifterna blir lagom ljusa i normalt betraktningsljus?
Vad händer då om man vill titta på bilderna i dagsljus? Hur mörkt är ett normalmörkt rum?
Tips!
 
Det finns en standard som jag utgår från Crimson följer när det kommer till betraktningsljus. Har man inte det ljuset så är det faktiskt upp till en själv att göra de justeringar som behövs. För hur skulle det annars gå till? Få av oss lär ju ha lika ljus där vi hänger våra bilder och därmed skulle nog de flesta bli sura för att det inte stämmer.

Det finns även en standard för hur arbetsljuset ska se ut och det har större betydelse än man tror.

/Maverick
 
Nyfiken om man är skrev jag till Crimson gällande mörka bilder.
Ska bli roligt att höra vad de säger eller om de kommer med något bra råd.

Hej.

Jag undrar lite i vilket ljus ni manuellt granskar era bilder?
Jag har er ICC profil och kalibrerad skärm och skickade för ett par dagar sedan en bild
jag ville ha förstorad i A4 format på matt papper, samt ett antal 13x18.
Då jag förra gången tyckte bilderna blev mörka så valde jag denna gången manuell granskning på bilderna
för att försäkra mig om att dessa inte skulle bli så mörka som förra gången.

Men tyvärr visade det sig att dessa bilder också var lite för mörka,

Utomhus eller från ljuset utifrån precis vid fönstret är de bra, men hamnar de på väggen
i ett rum med skugga där inget ljus slår på bilden är de för mörka.

Vill inte och kan inte ha tavellampor ovanför varje bild.

Vilken typ av belysning använder ni er av när ni granskar bilderna manuellt?
Kan jag öka på "ljuset" i bilden innan jag mailar dessa till er nästa gång?
Och i så fall, finns risken att ni tycker de är för ljusa då vid en manuell kontroll och mörkar ned dem?

Vänliga hälsningar Julin.
 
Konstigt! Jag beställer mina förstoringar från Crimson som Prefix order
och har aldrig varit med om att bilderna kommer tillbaka mörkare eller ljusare än önskat.(utom när jag själv gjort fel förståss..)
Hur beställer ni era bilder som inte stämmer?
Förövrigt ser din bild ok ut på min skärm .
 
samma här

Jag har också fått för mörka bilder därifrån. Fast första vändan jag framkallade med bilder så blev dem bra och ej för mörka men sen så kom problemen. Jag ringde och pratade med en kvinna om det här och svaren blev att det inte var fel hos dem utan hos mig.
Jag är lite skeptisk till deras resonemang. Det är många här som kan se sina bilder på kalibrerade skärmar och det funkar fint men blir annorlunda vid utskrifter.
Nån borde gå till botten med det här. Testa mot andra labb och så. Dessutom borde dessa trådar länkas till crimson helt klart för de kommer förlora kunder så här.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.