Annons

Crimsonprofil i Camera Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

Paulo

Aktiv medlem
Hej kan man och i så fall hur , använda Crimsons colorproof profil i camera raw.? Använder betaversionen 8.7

Vänligen / Paulo
 
Det är en utskriftsprofil som du bara ska använda till softproofing i Photoshop. Vill du använda den i ACR får du klicka på länken längst ner och välja profilen där, förutsatt att du har Photoshop CC.
 
Det är en utskriftsprofil som du bara ska använda till softproofing i Photoshop. Vill du använda den i ACR får du klicka på länken längst ner och välja profilen där, förutsatt att du har Photoshop CC.

Hej och tack för svar. Jag vill använda softproof profilen redan i ACR för att kunna korrigera den något varmare färgton som uppkommer då jag softproofar i Photoshop. Klickade på länken längst ner enligt ditt förslag men Crimsonprofilen dök inte upp. Ska den göra det automatiskt eller ska jag lägga den i någon mapp?Jag använder CS6.

Mvh / Paulo
 
Funktionen att kunna välja andra profiler än de vanliga färgrymderna finns bara i PS CC, så det går inte med CS6. Jag tror heller inte det är någon bra väg att gå att använda Crimsons profil till att göra justeringarna direkt. Den profilen är jag säker på inte helt överensstämmer med vad deras printrar klarar av.

Bättre att du redigerar i en känd färgrymd som Adobe RGB. Gör sedan en kopia av bilden i PS och koppla på softproofingen och justera så att bilderna ser så lika ut som möjligt. Koppla på svartpunktskompensation och simulera papperet.

För egen del softproofar jag alltid med mina egna pappersprofiler, men de gånger jag beställer bilder från Crimson, så brukar jag skicka dem i Adobe RGB okorrigerade. Det har gett mig bäst resultat. Jag litar inte på deras softproofingprofiler.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.