Annons

Crimson softproofing: Stor avvikelse i utseende, varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

niklasl

Aktiv medlem
Har normalt beställt bilder från Proprint men ville testa Crimson. Arbetar med Mac, Photoshop CS5, Eizo-skärm, AdobeRGB och skärmen är kalibrerad. När jagvar färdig och softproofade med Crimsons profil ändrade sig dock bildens utseende påtagligt. Den blev ljusare och varmare i färgen på skärmen. Ett färgfoto gjort hos Crimson utan vidare åtgärder stämde väl med hur det såg ut när man softproofade men om man lade på två justeringslager med dels levels 0,92 och dels Cooling filter (80) 6% såg det färdiga fotot ut som tänkt, d v s pappersbild överensstämmer nu med bilden på skärmen.

Jag antar att jag gör något fel här. Kan någon hjälpa mig med vad?

För om jag förstått Crimsons instruktioner rätt ska man inte konvertera bildfilerna till deras färgprofil, den är bara till för softproofing enligt deras FAQ, utan det ska gå bra att skicka i AdobeRGB. Men det känns fel att behöva lägga på två justeringslager för både ljus och färgtemperatur för att det ska bli rätt hos Crimson. Givetvis finns begränsningar i hur jag bedömer bildresultatet (jag har t ex inte korrekt belysning), men det handlar alltså om mer än nyanser som skiljer.
 
Se labbets profil som en förhandstitt på hur det kan bli, man kan anpassa sin bild att passa in i den färgrymd man skall printa på. Ingen tycker det är konstigt om man skall skriva ut en bild svartvitt att man anpassar den först till svartvitt innan man skriver. Samma sak är det med färg. Har sämre
skrivare kan du behöva sänka vissa färger lite så det inte hamnar utanför färgområdet. Som pastell färger etc. Om en vissa profil har mycket färger i ett område kan man medvetet använda detta område och flytta färgerna dit.

Tänk dig att du får en målafärger och bara några stycken. Så så skall du på bästa sätt måla av din skärm. Om du har orange färg på skärmen men du har bara fått rött och gult av mig. Så kan du själv med softprofing bestämma om om färger skall gå mot rött eller gult, du har nämligen inte den rena oranga färgen. Om du låter labbet sköta allt vet du inte vad dina färger hamnar. Det är det som man kan använda softproofing till. Sök på fixning gamut colors i PS.

Även om du kaliberar/profar etc dina kamera, din skärm, din omgivning, och din egen skrivare, mäter temperaturen i rummet, ser till att ha konstant lufttemperatur, etc så kommer du få vissa variation i utskriften. Till viss del kan man kolla med synen på skärmen om man har rätt bild har de färger som du upplever. Men du kan även använda info panelen för att men hjälp av "color by numbers" dubbel kolla så din färger ligger där du vill ha dem. Att vissa ytor är gråa, din gräs är gröngult, himmlen drar åt det håll du vill. Skriver du själv kan du skriva test remsor av bilden kolla med ögonen om du hamnar vad du vill och skriv igen. etc ...
 
Google funkar här med, fantastisk webbsajt! Du har inget svar på min fråga? Hur blir det när du använder Crimson? Eller Proprint?
 
Google funkar här med, fantastisk webbsajt! Du har inget svar på min fråga? Hur blir det när du använder Crimson? Eller Proprint?

Jag börjar alltid att kolla bilden med "color by number" så jag har gjort den neutral färgerna är där jag vill de skall vara. Beställer en testbild med gråskala, gratis på labben. Kollar på testbilden hur mycket jag måste dra in kanterna på med kurva för att få med alla detaljer. Sedan brukar jag använda threshold för att hitta mitten tonerna. OCh så flyttar jag dessa tonerna med en kurva med mitten i rgb skalan. Då brukar de mesta bilder bra från båda labben du skriver om bli bra. Har de en cast eller något jag är missnöjd med så fixar jag det med en kurva som du har gjort. Då har jag varit nöjd med båda labben. Fixar min bild beroende på labbet den skall till.

Hemma printar jag en smal remsa av bilden, fixar lite med kurva om jag tycker den är för ljus eller mörk tills jag har ett resultat jag är nöjd med. Och printar hela bilden. Sedan skitar jag i om den ser totalt lika dan ut på skärmen.

Alla bilder ser ju olika ut om man tittar på bilden hemma, galleri, canvas, tidning, bok etc. Vissa variation kommer man alltid få.
 
Senast ändrad:
Själv brukar jag hålla mig till 5000K och gamma 1.8 och vit 85 och svart 0,3 för kalibrering om det skall bli likt. Men jag är nöjd med "color by number" och info panelen i PS. Och det har fungerat bra på manuellt kaliberarde skärmar med.

■ Arbetsmiljö: Dagsljuset avskärmat. Rumsbelysning med en färgtemperatur
på 5000K och ett färgåtergivningsindex ≥ 96. Mäter du
mot ett vitt papper placerat framför den släckta skärmen ska du få
en exponeringstid på maximalt 1/4 s vid f 4 och ISO 100.

■ Betraktningsljus för påsiktsbild: Ljuset ska ha en färgtemperatur på
5000 K och ett färgåtergivningsindex ≥ 96. Ett vitt papper ska ge 1/30 s
vid f 11 och ISO 100.

■ Betraktningsljus för diabilder: Ljusbordet ska ha en färgtemperatur
på 5000 K och ett färgåtergivningsindex ≥ 96. Mätning direkt mot
ljusbordet ska visa 1/60 s vid f 11 och ISO 100.

■ Skärmkalibrering/ljusstyrka: Mät med sugpropp. I det svartaste
partiet på skärmen ska ljusnivån vara 0,3 candela/m2, i det vitaste
85 candela/m2. Gammavärdet ska vara 2,2.

■ Skärmkalibrering/färg, utan krav på matchning mot fysisk förlaga:
Skärmen ställs in på en färgtemperatur på 6500 K.

■ Skärmkalibrering/färg, matchning mot fysisk förlaga: Börja med
5000 K och justera sedan tills vit färg på skärmen stämmer överens
med en vit yta på påsiktsbilden eller diabilden.

■ Arbetsrymd: Vid arbete med bilder som ska tryckas i hög kvalitet
eller skrivas ut på skrivare med bra färgåtergivning, använd Adobe RGB
(1998). Vid arbete mot enklare tryck, använd ColorMatch RGB. För
publicering på webben konvertera avslutningsvis till sRGB.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.