Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crimson och pappersval

Produkter
(logga in för att koppla)

boldten

Aktiv medlem
Jag har skrivit ut en del bilder hos Crimson i olika storlekar men nu börjar pappret bli "vågigt" och buckligt. Någon annan som varit med om detta?

Det gäller flera olika storlekar som jag skrivit ut, allt från A4 upp till 100x70cm. Det har även uppstått hos kompisar som jag hjälpt skriva, så det gäller alltså inte bara bilder som hänger hemma hos mig.

Då jag skrivit ut har jag gjort det enkelt för mig och använt Crimsons tjänster Express samt Poster beroende på utskriftsstorleken. Om man istället använder deras mer avancerade tjänst Prefix så kan man ju välja olika papperstyper. Är detta något som kan motverkar problemet?

Bilderna har förresten monterats i IKEA:s ramar av typen Ribba ifall det skulle spela någon roll.

mvh /Martin
 
Faktiskt nu när du säger det - så har två av mina bilder från Crimson blivit så som du beskriver med. Jag vet jag har tänkt på det innan, men jag har trott att kanske ramen varit bara lite för liten så bilden blivit lite hoptryckt när jag lagt på baksidan.

Men sedan efter ett tag så ser man "vågor" allt tydligare när man kollar snett från sidan.

Mina bilder var ungefär A4 storlek med. - Skumt - jag vill också veta vad det kan vara =)
 
Faktiskt nu när du säger det - så har två av mina bilder från Crimson blivit så som du beskriver med. Jag vet jag har tänkt på det innan, men jag har trott att kanske ramen varit bara lite för liten så bilden blivit lite hoptryckt när jag lagt på baksidan.

Men sedan efter ett tag så ser man "vågor" allt tydligare när man kollar snett från sidan.

Mina bilder var ungefär A4 storlek med. - Skumt - jag vill också veta vad det kan vara =)

Inte kul att du också har problem men det tyder på att problemet kanske är ganska utbrett trots allt. Jag var lite rädd för att det bara var jag som hade problem och att det berodde på något i min inomhusmiljö.

Vi får hoppas det kommer fram någon typ av förklaring i den här tråden.
 
Vilket papper är bilderna ni har problem med utskriva på?

Jag har skrivit ut alla mina större bilder genom Crimsons Poster-tjänst, och då med det "glättjade" pappret. Sen vet jag inte exakt vilken typ av papper det är eftersom det inte står någonstans vad jag kan se på Crimsons hemsida.
 
Är bilderna utskrivna på högblanktpapper och monterade bakom glas?

Min ramverkstad har varnat för att bilderna kan se vågiga ut om man inte monterar bilden på kartong först i så fall.
 
Är bilderna utskrivna på högblanktpapper och monterade bakom glas?

Min ramverkstad har varnat för att bilderna kan se vågiga ut om man inte monterar bilden på kartong först i så fall.
Precis, högblankt papper och monterade bakom glasram (IKEA:s Ribba). Tack så mycket för tipset. Tror det kan lösa mitt problem :)

Har du själv köpt någon egen kartong för att montera bilder på, och isf var?
mvh /Martin
 
Tjänsterna Express och Poster är inga utskrifter, utan traditionellt ljuskänsligt fotopapper av plasttyp. Skrivs alltså inte ut utan kemiframkallas i en maskin på Fujipapper (tror jag). Eftersom det är billigare plastbelagda papper och inte fiberpapper, borde inte bilderna bukta sig lika lätt som med arkivbeständiga och högkvalitativa fiberpapper. Tror därför inte att det blir bättre med Crimsons dyrare tjänster med riktiga utskrifter på fiberpapper.
 
Precis, högblankt papper och monterade bakom glasram (IKEA:s Ribba). Tack så mycket för tipset. Tror det kan lösa mitt problem :)

Har du själv köpt någon egen kartong för att montera bilder på, och isf var?
mvh /Martin



Jag har dom få gånger det behövts låtit min rammakare ordna med det.


Har kostat ett par hundra eftersom han själv lämnar bort det jobbet, men det är det värt för att slippa hålla på själv när det gäller bilder som jag sålt och kan ta ut det av kunden.
 
In college we were told that images should not touch the glass and not be fixed to the border card too much, it should be left as free as possible so as to allow shrinkage/expansion of the paper in different environments and temperatures. I also think the poster service from Crimson is not really designed to be framed in the same league as a high-end art print. Heavier paper like the 300gsm from Crimson would be a better choice.
 
Jag har skrivit ut en del bilder hos Crimson i olika storlekar men nu börjar pappret bli "vågigt" och buckligt. Någon annan som varit med om detta?

Min erfarenhet av att drabbas av vågighet hänger ihop med att bilder levereras ihoprullade. Detta motverkas genom att så snart som möjligt försiktigt rulla ihop bilden åt motsatt håll (bildytan utåt). Jag avskyr att dom rullas, men det är en kostnadsfråga, det blir dyrt med kuvert i styv kartong för stora bilder.

? Men det här problemet uppstår ine med A4, vilka alltid levereras platta så vitt jag vet.
 
Min erfarenhet av att drabbas av vågighet hänger ihop med att bilder levereras ihoprullade. Detta motverkas genom att så snart som möjligt försiktigt rulla ihop bilden åt motsatt håll (bildytan utåt). Jag avskyr att dom rullas, men det är en kostnadsfråga, det blir dyrt med kuvert i styv kartong för stora bilder.

Det har jag inte tänkt på men det ligger säkert något i det. Jag ska testa att rulla "tillbaka" bilderna och se ifall det hjälper. Tack för tipset.
 
Som någon var inne på förut, bilderna är på papper ett levande matrial som lätt tar upp och lämnar fukt. I ett normalt hem är det stor skillnad på luftfuktigheten under sommar och vinter (har du varit med om en dörr som kärvar på sommaren men inte på vintern elelr tvärtoom)

Fotografier ska inte monteras så att de nuddar glaset. De bör mionteras i en passepartout som gör att man får en luftspalt mellan bild och glas.

Det är oxå viktigt att bilden kan röra sig, fäst den därför bara med två små remsor syrafri tejp(papper) i överkanten (typ så att den hänger i ett par hängslen) och montera därefter glas, passepartout/bild, skyddspapp och bakstycke i ramen.

Om du tejpar bilden ordentligt runtom kommer den inte att kunna röra sig vid olika luftfuktighet utan kommer att buckla sig.

vänligen

/b
 
Tjänsterna Express och Poster är inga utskrifter, utan traditionellt ljuskänsligt fotopapper av plasttyp. Skrivs alltså inte ut utan kemiframkallas i en maskin på Fujipapper (tror jag). Eftersom det är billigare plastbelagda papper och inte fiberpapper, borde inte bilderna bukta sig lika lätt som med arkivbeständiga och högkvalitativa fiberpapper. Tror därför inte att det blir bättre med Crimsons dyrare tjänster med riktiga utskrifter på fiberpapper.

Men nu arbetar ju Crimson framförallt med utskrifter på färgfotopapper, så även om du använder Prefix är det ju samma teknik. Det är deras canvas- och akvarellpappersutskrifter som inte använder färgfotopapper.

Stefan
 
Fotografier ska inte monteras så att de nuddar glaset. De bör mionteras i en passepartout som gör att man får en luftspalt mellan bild och glas.
Tack för svaret, men jag bara undrar varför fotot inte får vidröra glaset? Om man hänger upp fotot så det har plats att "röra" sig åt sidorna samt nedåt så borde det väl inte spela någon roll om bilden vidrör glaset, eller? Tänker mest på utskrifter i större dimensioner, typ 50x70 eller 70x100cm.

mvh Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.