Annons

Crimson framk. + scanning

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoJeppe

Aktiv medlem
Jag funderar på att testa Crimson. Jag kör analogt, men skulle vilja testa ur det blir om jag skickar in en rulle till Crimson, efterbehandlar, och sedan beställer ett par kopior.

Jag har skapat ett konto och loggat in för att se prislistan. Där finns det ett alternativ "Framkallning & Produktionsscanning (Hel film i RGB)"

Där kan man också välja vilken storlek man vill ha på bildfilerna; 8, 13 eller 20 Mb med lite prisskillnad.

Det jag undrar är vilken storlek och kvalitet 8 Mb alternativet ger. Det kostar nämnligen 90 :- och skulle kunna vara ett alternativ för mig istället för att köra snabblab för samma peng vid färgfoto.

Och förresten, gäller samma priser vid framkallning och scanning av svartvita filmer?

Någon som brukar använda denna tjänsten och kan berätta vad ni tycker om det?

Tacksam för svar.

MVH /Jeppe
 
Jag har använt det en gång svart vit Kodak tri x 400 film eller någe! Och scannad i 8 mb ... jag tyckte det blev sådär men det var nog kombination att jag inte är så vass p åanalog samt iso 400 film!

Tänk på att kostnaden trots allt blir lite mer saltad än man tror moms + frakt + fakturaavgift så en rulle hamnar runt ca 130 sek 8 mbs scanning!

Vill du se en bild så kan jag skicka ett ex!

Lycka till
 
Hej Thomas!
Ja tack, skicka gärna en bild så kan jag se resultatet själv.

[email protected]

Tänkte inte på det med frakt, fraktura m.m. Man kan ju skicka ett gäng åt gången så kanske det blir billigare, men om jag betalar 130 kr för framkallning + scanning så vill jag ju ha acceptabla bilder.

MVH /Jeppe
 
crimson är ett proffslabb, så att du inte skulle få acceptabla bilder är inte troligt. I så fall skulle det bero på taskig exponering, t.ex.

Jag har framkallat mycket hos crimson de senaste fyra åren (mest under 2002 och våren/sommaren 2003), och jag har alltid varit nöjd.

Jag länkar till några bilder som jag har här på fotosidan som är framkallade och scannade hos crimson:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/90696.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/115507.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/89123.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/87559.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/94307.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/99503.htm?set=lp
 
Jag har kört en hel del framkallning + scanning hos Crimson. Det blir helt ok. Om du ska göra nåt riktigt av bilderna så bör du köra 20 MB och kanske även TIFF-format. Deras jpeg är ganska hårt komprimerade.

Om du beställer med stand-by leverans alltså 1-4 arbetsdagar så får du 20% rabatt dvs mostavarande utan momspålägg på deras listpris.

Deras småbildsscanning är mycket bra men 120-film scannad i 20 MB blir inte så mycket bättre, vilket jag tycker att det borde bli.

Testa att skicka in en rulle. Det blir rätt dyrt och inte världsbäst men resultatet räcker långt och man slipper sitta och vänta i timmar på sin amatör-scanner ;-)
 
Hej, var precis och hämtade en rulle hos Diabolaget. De har kampanj just nu på framk + 10*15 + scan + du får en ny FUJI 200 rulle, allt för 125 kr.
Jag har använt Diabolaget under flera år och kör alltid scan+kopior, även på DIA. Resultatet blir alltid bra.

/Andreas
 
Tack så mycket Thomas!

Bara en fråga till:

Bilden var på ca. 800 kb. Har du bara konverterat till jpeg från den tiff(?) fil du fick på 8 Mb? Eller har du gjort något mer med den? Förminskat etc.?

/Jeppe
 
Christoffer...

Jag menar inte att Crimson inte skulle leverera bra material. Jag undrade mest över den tjänst jag nämnde och funderar på om den duger för mig. Det ser ju mycket bra ut på skärmen i dina exempelbilder där, men jag funderar på kopior och förstoringar...


Francis...
Hur stora förstoringar duger 8 Mb filerna till?

Du skriver att jag bör välja tiff. Är det inte en 8 Mb stor tiff fil man får?

Tack för hjälpen.

MVH /Jeppe
 
jag använder tjänsten du undrar över Jesper.

90kr är framkallning och inscanning i 8bit färgrymd och ungefär 2mp.

och Nej, 2mp är inte mycket alls men det räcker för datorn. Hade man tänkt sig papperskopior av digitalfilerna sen så kan man ju antingen scanna om negget eller välja en bättre scanning från början.
 
Jag vill ju dra ut bilderna på papper precis som jag gör nu med mina bilder.

Men den scanning som crimson då gör skiljer sig inte jättemycket från en scan jag kan göra i en nyare flatbäddscanner med neg. inlägg på skolan?

Hur mycket kan det tänkas skilja i kvalitet och storlek om jag skulle scanna i en hyffsat ny "privat" neg.scanner av något slag.

/Jeppe
 
Re: Christoffer...

FotoJeppe skrev:
Hur stora förstoringar duger 8 Mb filerna till?

Du skriver att jag bör välja tiff. Är det inte en 8 Mb stor tiff fil man får?

Tack för hjälpen.

MVH /Jeppe

Du får överhuvudtaget ingen 8mb fil. Du får en hårt komprimerad JPG som i princip inte duger till annat än att publicera på webben. Dessutom är bilden i 8-bitar och med den hårda komprimering som görs begränsas därmed möjligheterna till efterbehandling rätt rejält. Jag använde 90kr tjänsten en gång och aldrig mer. Ska man ha bra kvalitet på scanningen så att det duger till att sedan göra förstoringar på blir det rätt dyrt, så jag väljer att istället scanna själv.

Mvh Magnus
 
"Hårt komprimerad" håller jag inte med om, Magnus. Jag kan ö.h.t. inte upptäcka några jpg-artefakter, hur mycket jag än zoomar och letar. Hårt komprimerad för mig är när man tydligt kan se artefakterna.

Jag bifogar en 100% crop (som jag dessutom fick spara med komprimeringsgrad 83% för att få den i rätt storlek för uppladdning. Jag ser då inga artefakter, trots dubbla jpg-komprimeringar.

Men visst så duger inte 8MB-scanningen till några större kopior, det är det inte snack om. Men det är det heller ingen som har påstått. Jag får ut 17x17cm från mellanformatsneg utan att interpolera, om jag printar i 200ppi.
 

Bilagor

  • utsnitt.jpg
    utsnitt.jpg
    57.8 KB · Visningar: 783
Re: Christoffer...

FotoJeppe skrev:
Jag menar inte att Crimson inte skulle leverera bra material. Jag undrade mest över den tjänst jag nämnde och funderar på om den duger för mig. Det ser ju mycket bra ut på skärmen i dina exempelbilder där, men jag funderar på kopior och förstoringar...


Francis...
Hur stora förstoringar duger 8 Mb filerna till?

Du skriver att jag bör välja tiff. Är det inte en 8 Mb stor tiff fil man får?

Tack för hjälpen.

MVH /Jeppe

8 MB är storleken på originalbilden i 24-bits RGB UTAN komprimering. Om du bara beställer scanning så får du ganska små jpeg-filer tillbaka. Om du anger "CD TIFF" på beställningen så får du okomprimerade TIFF-filer, i detta fallet 8 MB stora.

8 MB räcker till web och 10x15-kopior. Jag har beställt 20 MB TIFF scanning och då får man ca 7 megapixel, vilket räcker till 20x30 cm förstoringar med bra kvalitet

Men som sagt, det billigaste och bästa resultatet får du genom att scanna själv med en bra film-scanner. Men labb-scanning är ju betydligt snabbare och smidigare.
 
Walle skrev:
"Hårt komprimerad" håller jag inte med om, Magnus. Jag kan ö.h.t. inte upptäcka några jpg-artefakter, hur mycket jag än zoomar och letar. Hårt komprimerad för mig är när man tydligt kan se artefakterna.

Jag bifogar en 100% crop (som jag dessutom fick spara med komprimeringsgrad 83% för att få den i rätt storlek för uppladdning. Jag ser då inga artefakter, trots dubbla jpg-komprimeringar.

Men visst så duger inte 8MB-scanningen till några större kopior, det är det inte snack om. Men det är det heller ingen som har påstått. Jag får ut 17x17cm från mellanformatsneg utan att interpolera, om jag printar i 200ppi.

Menar mer att det inte finns utrymme för några justeringar egentligen. Hårt komprimerad var kanske fel ordval.
 
Ja där håller jag med dig. I.o.m. att det är 8-bitars jpg-filer så finns det inte mycket utrymme över för att efterjustera bilderna utan avsevärd kvalitetsförlust.
 
Jag funderar på att testa crimsons scanning. Då tänker jag testa 20mb tiff. Rätt dyrt, men att skanna själv tar tid och en scanner är inte billig. Dessutom tycker jag inte man vinner på att skanna till mycket högre upplösning med 35mm film. Man får bättre kornskärpa kanske, men det syns först i riktigt stora förstoringar.
Skulle man behöva en riktig proffsscanning av något neg. kan man hyra Yfo's Imacon 848..
Min fråga är väl om ni tycker Crimsons 20mb tiff är bra? Slipper man repor och damm? Får man bättre resultat än med en hyfsad flatbädd?
Prisvärd är den väl knappast kanske, men som sagt är inte en scanner speciellt billig och det tar ett bra tag och mycket energi att scanna 36 bilder..
 
Givetvis får du bättre resultat än med en flatbädd, det är ju som att jämföra en claes olsson-kamera med en 5D.

Att hyra en Imacon 848 kostar 600:- i timmen (om man använder den i butiken, eller 3000:- per dygn om man vill ta den med sig. Så då ska man nog ha några neg/dior att scanna för att det ska löna sig.
 
Christoffer,
Jag tänkte ju inte göra alla scanningar på en Imacon 848. Bara de bilder som är riktigt riktigt bra och man känner sig extra nöjd med.
Man kan hyra Imaconen per minut också så man behöver inte sitta där en hel timme. Dvs man kan scanna enstaka neg. också. Jag har hyrt den i butiken en gång. Då hyrde jag den i 7 min om jag inte minns fel. Kvalitén på inscanningarna är mycket hög, men ska kvalitén synas måste man nog upp på rätt stora förstoringar.
Därför tänkte jag att Crimson 20mb kunde vara rätt bra. Levereras bilderna i Adobe RBG? eller levereras de i sRBG?
 
aha, det står bara om timdebitering på deras site, så jag antog att 600:- var minimidebitering.

Men då är det ju en annan femma :)

Jag kommer faktiskt inte ihåg om de levereras som sRGB eller aRGB, sist jag scannade så var det mellanformat triX, de levererades som untagged Gray.
 
Jag ringde Crimson och de levererar bilderna i Adobe RGB vilket är en fördel. 40 kr extra kostade cd med tiff bilder.
Jag vet inte hur de scannar en film som Ilford XP2 super. Rena svartvita filmer kan jag tänka mig levereras som gråskala som sagt. Men det här är en C41 film..
 
ANNONS