Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crimson förlorade negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

centipod

Aktiv medlem
Hej!

Jag var nyligen med om att Crimson slarvade bort två filmrullar. Det som hände var att när de skulle skicka tillbaka negativen inte läste ordentligt och inte noterade att jag hade skrivit in en ny adress som de hade i sina register. Jag hade varit inne på Crimsons hemsida och ändrat min adress där men det räckte tydligen inte till för att få adressen ändrad i alla deras register. Så de skickade bilderna till min gamla adress. Jag har ingen eftersändning från den adressen och den som bor där nu har inte sett några bilder. Jag pratade med Crimson och de trodde att de skulle få tillbaka bilderna från posten och skulle då höra av sig. Men de verkar inte ha fått tillbaka några bilder. Jag ser Crimson som ett seriöst labb men att de inte läser adressen utan bara skickar till den gamla känns så slarvigt och onödigt.

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska fortsätta. Är bilderna borta så är de. Och någon form av ersättning skulle ju kännas bra. Hur brukar liknande situationer lösa sig och vad har man rätt att kräva?

Tacksam för råd!

/Marcus

Marcus Nordén skrev:
Hej!

Jag var nyligen med om att Crimson slarvade bort två filmrullar. Det som hände var att när de skulle skicka tillbaka negativen inte läste ordentligt och inte noterade att jag hade skrivit in en ny adress som de hade i sina register. Jag hade varit inne på Crimsons hemsida och ändrat min adress där men det räckte tydligen inte till för att få adressen ändrad i alla deras register. Så de skickade bilderna till min gamla adress. Jag har ingen eftersändning från den adressen och den som bor där nu har inte sett några bilder. Jag pratade med Crimson och de trodde att de skulle få tillbaka bilderna från posten och skulle då höra av sig. Men de verkar inte ha fått tillbaka några bilder. Jag ser Crimson som ett seriöst labb men att de inte läser adressen utan bara skickar till den gamla känns så slarvigt och onödigt.

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska fortsätta. Är bilderna borta så är de. Och någon form av ersättning skulle ju kännas bra. Hur brukar liknande situationer lösa sig och vad har man rätt att kräva?

Tacksam för råd!

/Marcus

Vad sa posten när man reklamerade till dom?

Kan hända att PTS har fått det då du inte finns som mottagare på den gamla adressen och någon avsändare inte finns (Crimson borde väl ha skrivit en avsändaradress?)

PTS kommer i så fall sprätta upp brevet och försöka luska ut vem det ska till och varifrån det kom.

Det finns visst ett webbformulär där du kan anmäla det försvunna brevet:
http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=2530

Tack för alla svar! Det har löst sig nu. Posten skickat tillbaka brevet till crimson och de till mig. Det tog bara väldigt lång tid för posten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar