Annons

Crimson colorproof

Produkter
(logga in för att koppla)

Paulo

Aktiv medlem
Hej ! Tänkte beställa lite bilder från Crimson . Jag har kalibrerat min skärm Eizo Fs2331 med en Spyder pro. Programvaran till spydern vill att jag sätter färgtempen till 5800 men eftersom det alternativet inte finns för skärmen råder programvaran mig att välja närmaste färgtemp över 5800k , i mitt fall blir det 6000K. Jag öppnar mina råfiler i Camera Raw, justerar, öppnar sen i Ps. När jag är färdig tittar jag på bilderna med Crimsons colorproof profil och då är bilderna alltid lite för varma i tonen. Alternativet är såklart att börja om från början i camera raw men den justeringen blir i så fall lite osäker - jag vet ändå inte hur bilderna ser ut innan jag öppnar dem i ps och kör colorproofen.
Någon som har tips på hur jag skall gå till väga? Kan man köra crimsons colorproof profil som standard för bildskärmen så att den är med "hela vägen" dvs även då jag justerar i rawkonverteraren. Eller ska jag ställa in skärmen på en lägre färgtemp för att komma närmare det som colorproofen visa?

Väldigt tacksam för hjälp!

Vänligen / Paulo
 
Hej!
Crimson erbjuder gratis testutskrifter (på tre bilder har jag för mig). Jag kalibrerade min skärm (hazro/iMac) med spyder pro och för mig blev utskrifterna i stort sett identiska med vad jag hade på skärmen. Använde inte någon proofing profil eller så. Tror jag skickade in bilderna i Adobe RGB.

Lycka till!
 
To select a profile, click the workflow Options (accessed via the blue hyperlink at the bottom of the Camera Raw window) and in the Color Space section, choose the Space from the pop-down menu. Once a profile is selected, Camera Raw displays a “soft proof” of that image
 
To select a profile, click the workflow Options (accessed via the blue hyperlink at the bottom of the Camera Raw window) and in the Color Space section, choose the Space from the pop-down menu. Once a profile is selected, Camera Raw displays a “soft proof” of that image

Med risk för att vara tjatig.... skall Crimsons profil ligga i menyn "Space" eller " Intent" Menyn "intent" kan jag inte öppna.......
 
Med risk för att vara tjatig.... skall Crimsons profil ligga i menyn "Space" eller " Intent" Menyn "intent" kan jag inte öppna.......
Du väljer först Crimsons profil under "Space" och sedan "Intent". Kan du inte öppna "Intent" har du nog valt någon av arbetsfärgrymderna istället för en utskriftsprofil.
 
Du väljer först Crimsons profil under "Space" och sedan "Intent". Kan du inte öppna "Intent" har du nog valt någon av arbetsfärgrymderna istället för en utskriftsprofil.

Tack för ditt svar! Crimsons färgprofil finns inte med som alternativ i rullistan som gäller för "Space". Ska den dyka upp automatiskt i rulllistan. Den ligger i Windows - system 32 osv.

Med vänlig hälsning/
 
Brukar finnas hjälp i programmet man kalibrerar med. Brukar finnas funktion där man ser vad man har för temperatur.

Nu har jag inte kört det programmet så jag vet inte vad denna funktion finns.
 
Brukar finnas hjälp i programmet man kalibrerar med. Brukar finnas funktion där man ser vad man har för temperatur.

Nu har jag inte kört det programmet så jag vet inte vad denna funktion finns.

Tack för din hjälp tror inte denna funktion finns i mitt program. Programmet ber mig ställa in 5800 och utgår ifrå att jag gjort det.
Vänligen / Paulo
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.