Annons

Crimson bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Johnny fly

Aktiv medlem
Hej.
Jag har beställt 3 bilder 30 x 40 från Crimson. De levererades rullade. Efter att jag hade tagit upp dem från kartongen, har de legat plant en längre tid (ca 1 mån). När jag sedan monterade bilderna på passepartout med tejpbitar, och sedan i ram med glas och baksidan passepartouten har jag en masonitskiva. När jag tittar på den upphängda bilden är den bucklig, vågig.
Hur gör ni med era bilder för att de ska vara plana?
Mvh/Bengt - Åke

Ser till att få dem i platt konvolut?

Skämt åtsido, hur har du monterat bilden? Är den frihängande mot passepartout (dvs bara tejpad med "gångjärn" i överkant)?

Har oxå noterat det.
Mina bilder är 50X70 och "ligger" bara i ramen med papp å nån skiva bakom. Bildera har blivit sladdriga med tiden. Min tanke är mest att pappret bilden är printad på är för tunnt. Hade jag haft glas istället för plexi i mina ramar hade det nog sett bättre ut...?

Hej.
Jag har beställt 3 bilder 30 x 40 från Crimson. De levererades rullade. Efter att jag hade tagit upp dem från kartongen, har de legat plant en längre tid (ca 1 mån). När jag sedan monterade bilderna på passepartout med tejpbitar, och sedan i ram med glas och baksidan passepartouten har jag en masonitskiva. När jag tittar på den upphängda bilden är den bucklig, vågig.
Hur gör ni med era bilder för att de ska vara plana?
Mvh/Bengt - Åke

Hej.
Den länk som Johan gav är väldigt bra.Kanske skall man tillägga att montera en bild på en masonitskiva är inte bra.Du skall använda syrafri skiva. Sedan moterar du bilden med spraylim eller adhesivpapper.
Spraylim får du tex via Photax, så här beskrivs den:
"Mycket effektivt spraylim för permanent montering av fotografier mm. Skaka flaskan noga och spraya med ett avstånd på cirka 15-20 cm. Låt limmet "luftas" cirka 1 minut innan sammanpressning. Om exakt placering av fotografiet är viktigt så kan man låta limmet "luftas" 2-3 minuter, lägg ihop och justera bilden till rätt läge, tryck därefter fast bilden ordentligt. Om spraylimmet av misstag kommer på arbetsbordet så kan det avlägsnas med lösningsmedel (ex. lacknafta). Komplett bruksanvisning på svenska finns i korken på flaskan.
Mängd: 400 ml."
Allt enligt Photax. Jag monterar en del bilder och använder oftas då spraylim.
Vad gäller bildens "bucklighet/vågig" så försvinner den helt när du monterar på detta sätt.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto