Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CrashPlan för lokal backup

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Har funderat på Crashplan som backupmjukvara. Jag undrar dock om det fungerar på samma sätt när det gäller versioner och backupfrekvens när det gäller lokal backup eller mot en vän? Behöver man då mer plats för backupen än vad bildarkivet tar? Och hur fungerar det om man har två diskar att rotera med? Om man pluggar in en disk med en gammal version av backup, uppdateras den då automatiskt? Anledningen är att jag för tillfället har alldeles för dålig hastighet "upstream". Jag vill dock komma åt versionshanteringen m.m. Finns det kanske andra alternativ för att kunna backa upp lokalt med möjlighet att återskapa flera versioner o.s.v?

Jag kan tänka mig en lösning där du ha två arkiv, en för varje disk. Crashplan märker när en är ikopplad, och uppdaterar den så den har en kopia av det du vill backa, och sen tar med ändringar och så när väl du gjort 1a disken up to date. Rycker du första disken och stopar i 2a disken slutar crashplan uppdatera 1a arkivet och uppdaterar ist 2a arkivet och gör den up to date och börjar skriva med nya ändringar på det ist. Du kommer inte få de inkrementella ändringar i arkiv 2 kopierade från arkiv 1, (andra versioner alltså) utan bara 1 arkiv åt gången får dessa.

Däremotntror jag systemet vet var en gamal version ligger, så vill du plockamfram en version och den ligger på den disk du har i kassaskåpet säger systemet till om det.

/Björn

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto