Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cr2-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Fornizio

Ny medlem
Hej!
Jag är helt nybörjare när det gäller fotografi. Jag har en Canon EOS 650 D som jag fått i födelsedagspresent.
Nyfiken började jag kolla på alla funktioner och råkade ställa in RAW-bilder som val för mina bilder. Nu har jag kommit tillbaka från min semester och velat titta på de bilder jag tagit i Skåne, men jag kan inte se dem på min dator. På kameran kan jag se dem, men inte på min kamera.
Jag har laddat ner Picasa från nätet och kan nu se dem. Problemet är att jag villl ladda upp dem på mitt konto på Dropbox, men de syns inte.
Jag har kollat på nätet efter program som konverterar från CR2-bilder till Jpeg, har hittat CR2 converter, men när jag kollat på bilden jag konverterat så ser den väldigt konstig ut, suddig, dimmig.
Hur kan jag konvertera de bilder i CR2 format till vanliga Jpeg utan att de ser konstiga ut? Jag vill ladda upp dem på dropbox. Tacksam för hjälp!
Fornizio
 
det följde väl med en DVD med programvara för detta när du köpte kameran. Det är nog det billigaste sättet att skapa jpegfiler från dina CR2
 
Det följer med att program från Canon som heter "Digital Photo Professional". Testa det!

Du kan ställa in kameran så att den både tar RAW och JPG samtidigt.
 
Dessutom är det väl bra att du råkade ställa in på RAW, det är nämnligen de formatet DE FLESTA vill fotografera i. Så släng dom inte, skaffa ett bildredigeringsprogram, Lightroom t..e.x. och gör en jpeg fil utav raw filen när du väl behöver.
 
Det går ladda upp alla sorters filer till Dropbox, även CR2. Sen att de inte går att kika på i webbläsaren/appen är ett annat problem.