Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CPS: RCC eller Intervision?

Produkter
(logga in för att koppla)

WebDog

Aktiv medlem
OK, då börjar det bli dags att skicka 5D3 för mörkerfixet och mitt 200/2 så att AF fungerar tillsammans med nya huset, men vilket serviceställe är bäst?? Eller är det ännu enklare att lämna in på Assist Workshop här i stan, men tror inte de befattar sig med L-optik :(

Jag är ju trots allt en novis när det gäller service, har kört Canon digitalt sedan 2003 men aldrig behövt någon hjälp! Får man porto betalt när det gäller den här typen av fel?? Känns lite i magen att skicka prylar för nästan 100 papp i en kartong :)

/Lasse
 
Nu är inte jag CPS-medlem, men när jag skickade in min 7D till RCC i vintras så skickade dom i sin tur det glatt vidare till Intervision i Solna...

Det normala för garantiåtgärder är att kunden står för frakten till service medan garantigivaren står för frakten tillbaka. Billigast blir det förmodligen om du kan lämna in det hos stället där du köpte kameran. Kolla med posten m.fl. för att reda ut vilket belopp deras transportförsäkring ersätter.
 
Är du CPS

Om du är CPS så är det endast RCC eller Intervision som är att rekomendera.
Orsaken är att det endast är de som har "CPS-service".
RCC är för övrigt, till skillnad från Intervision, Canons egna verksamhet.

Personligen gör jag alla mina CPS-relaterade ärenden hos RCC.
 
När RCC fixade den trådlösa blixtstyrningen på min 7D, som givitvis gick på garantin, fick jag adresslapp o adress till till transportföretaget för att beatämma tid för hämtning. Kameran hämtades och lämnades efteråt vid dörren (min) helt utan kostnad för mig.
 
Det normala för garantiåtgärder är att kunden står för frakten till service medan garantigivaren står för frakten tillbaka.

Inte för att märka ord men detta är en viktig fråga, vem som skall stå kostnaden när det är fel på varan. Enligt den lagstiftning vi har i sverigen så är det säljaren under garantitiden!
 
Inte för att märka ord men detta är en viktig fråga, vem som skall stå kostnaden när det är fel på varan. Enligt den lagstiftning vi har i sverigen så är det säljaren under garantitiden!

Det har du nog rätt i, jag var lite för inställd på handel mellan företag, vilket jag dagligen sysslar med.

Som konsument har du rätt att kräva ersättning av säljaren för de merkostnader som du får vid reklamation. Normalt väljer då säljaren att stå för frakten. Jag kan tänka mig att en butik vill att du kommer in med varan för vidarebefodran till service medan en e-handelssajt hellre skickar en fraktsedel till reparationsverkstan.
Jag kan tänka mig att det blir svårt att få ut ersättning för frakten om man spontant skickar sina prylar till RCC/IV.
 
Tack för alla råd och dåd. Jag provar att kontakta RCC får vi se hur det går.

Antar att de antingen skickar en fraktsedel eller rekommenderar hur jag skickar in prylarna. Canon borde ju stå för pengarna när det är fabrikationsfel!

/Lasse
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.