Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cosina AF 19-35 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimpawa

Aktiv medlem
Ska kanske köpa ett Cosina AF 19-35 mm (begagnad), men skulle vilja veta lite mer om det, hur är skärpan? Har läst lite i recentionerna här, och där verkar skärpan vara helt okej. Och byggkvaliteten? jag förväntar mig inte värsta supergluggen, men jag är i behov av ett nytt objektiv, då jag inte har något alls för tillfället.
Sen skulle det vara kul att leka med lite mer vidvinkel.

Sen skulle jag gärna se lite exempelbilder om det finns? hittade bara 3 stycken när jag sökte här på fotosidan.

Tacksam för svar.

Jag hade ett sådant till min gamla D7D och var egentligen helnöjd med det, men sålde det för att skaffa ett Sgma 18-50/2,8. Det kanske inte är världens mest robusta bygge, men den optiska kvaliten är helt ok, och det brukar väl allmänt anses riktigt prisvärt med tanke på det låga priset. Så om du inte behöver ge allt för mycket för det kan det nog vara ett riktigt bra köp!

mvh
/Per

Det jag kommer att ge för objektivet (om det känns okej när jag testar det) är 400:- (inklusive motljusskydd och uv filter) inga stora pengar, men jag har ingen lust att köpa något "skit" heller.
Men ett objektiv känner jag att jag måste ha snart, eftersom jag håller på att få fotoabstinens av att inte ha kunnat fota på 2 veckor..

400pix låter som ett bra pris för ett sådant i gott skick. Sen kan du ju alltid komplettera med ett billigt och ljusstarkt 50/1,8 om du inte redan har det, så har du i mitt tycke en bättre uppsättning än tex ett 18-50/2,8 eller motsv. för betyydligt större peng.
(ljusstyrka och kort skärpedjup tycker jag är mer användbart för tex porträtt runt 50mm, än vad det är på vidvinkelsidan)

/Per

Hej!

Jag hade också Cosina 19-35 till mitt minoltasystem. Var hur nöjd som helst med det och det gav riktigt skarpa bilder. Byggkvaliten är inte jättebra och det känns rätt plastigt men som tidigare person skrivit, optiskt är det helt okej.

400 kr tycker jag det helt klart är värt, du får möjligheten att testa vidvinkel och om det är något du fastnar för finns ju alltid möjligheten att investera i något dyrare senare.

Köp! Mitt råd.. =)

//Malin

ska åka och titta på objektivet imorgon, känns det inte allt för illa så köper jag det nog, och så satsar jag på något mer senare, det blir en ny erfarenhet då jag nästan enbart plåtat mellan 24-70mm innan.

Tokinas 19-35'a är bättre byggd, jag tror det är samma objektiv annars.

Tokinan är väldigt prisvärd, faktiskt väldigt bra optiskt, slår i allafall Canons kitglugg med hästlängder.

Den bör du hitta begagnad för runt 1000 lappen, jag hittade ett själv för 800:- i nyskick.

kent.

Har köpt det nu i alla fall, och än så länge känns det bra, bättre än jag trodde. Ska lägga in bilderna imorgon och kolla på datorn också. Det första jag reagerade på va att det är mycket kallare färger än i mitt gammla sigma.

Jag lånar den här tråden lite... Är det någon som har en uppfattning om hur dessa (Tokina/Cosina 19-35) står sig mot Nikons kitglugg till D50, 18-55 DX?

Jag gillar inte riktigt det objektivet och skulle vilja ha något hyfsat billigt alternativ.

Possinho skrev:
Jag lånar den här tråden lite... Är det någon som har en uppfattning om hur dessa (Tokina/Cosina 19-35) står sig mot Nikons kitglugg till D50, 18-55 DX?

Jag gillar inte riktigt det objektivet och skulle vilja ha något hyfsat billigt alternativ.

Tokinan är förmodligen bättre, den är väldigt välbyggd, ett riktigt kap om du frågar mig.

kent.

Passa dig för starkt motljus, Cosinan "flarar" rätt friskt. Antireflexbehandlingen är inte super, annars en rätt ok glugg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar