Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Corbijns teknik

Produkter
(logga in för att koppla)

radioass

Medlem
Har som skoluppgift att härma en fotograf och har valt att ge mig på Anton Corbijn. Jag undrar om någon vet ungefär hur han gör? Har läst att han nästan uteslutande använder Hasselblad men jag har bara tillgång till en nikonf80 alternativt en d70.

Här är några av hans bilder i alla fall: http://www.lipanjepuntin.com/desc.php?id_autore=30

Skulle va jättesnällt om någon som vet kan berätta lite!

1.

Till att börja med hanterar han den svartvita tekniken bra, han får ofta till lite en karg, ödesmättad stil som passar bra i svartvitt.

2.

Sen fotar han kända personer, ofta på lite udda sätt så de får mycket uppmärksamhet.

3.

Han har värsta bildögat och känslan för ett bra foto, det finns i blodet på nåt sätt.

Det har väldigt lite med kameran att göra skulle jag vilja säga. Förstår att du inte kan fota kända personer så lätt, men testa att få till den där karga stämningen på kompisar som du känner bra, så du kan jobba länge med det utan att känna dig pressad. Ska man lyckas med det med någon man inte känner ska man ha is i blodet...

Jag vet inte exakt vilken teknik han använder men om du exponerar TRI-X efter ISO 1600 i din F80 och sedan framkallar den i Rodinal borde du komma en bit på väg. Det ger i alla fall hög kontrast och grova korn vilket han använder i många av hans svart-vita bilder

För några år sedan var det en artikel om Anton i tidningen FOTO. Där fanns lite information hur han gjorde sina bilder. Jag är ganska säker på att han använde Tri-x och jag har för mig att han körde den på ISO 1600. Jag är även ganska säker på att han framkallade den i Kodak HC-110 i jag tror 12 minuter. Sen har jag för mig att han framkallade pappret i lithframkalllare. Nästan hundra på att det var ett fiberpapper från Oriental Seagull.

Annars kan du skicka dina neg till Mike Spry på Silverprint i London. Han gör nämligen en del kopiering till Anton, så han om någon borde ju veta hur det går till.

jo han kör i lithframkallare men jag är väldigt obekant med den metoden. Vet du hur det går till?

har också läst nånstans att han pressar en tri-x 400 till 1600 och att han underxponerar typ två steg och sedan framkallar två steg längre tid.

Reine: tack! jag har en hel del bildidéer som jag skaq jobba med och är lite mer ute efter hur han jobbar tekniskt. Han har ju t.ex. ofta väldigt lite mellantoner m.m.

Ja bilderna har skön kontrast :) Lite som det jag försöker eftersträva med mina artist-porträtt. Du kan gå in o kolla på www.zapper.se där jag har en del bilder upplagda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar