Annons

copyright skydd för..................?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scarlet

Aktiv medlem
När jag laddar upp bilder till en bildbyrå så får jag ibland avslag med hänvisning till copyright skyddade objekt.

Vore spännande med en tråd för att reda vad som gäller för oss i Sverige. Ingen av oss vill nog hamna i ett trist läge pga något misstag.

Börjar med byggnader.

Här på fotosidan har jag läst att byggnader i Sverige inte är copyrightskyddade. Det borde ju rimligen vara ett guldläge för oss svenskar när vi vill sälja bilder. Vi har gott om fantastiska hus, broar, kyrkor........

Om detta nu stämmer - hur talar jag om det för stockphoto firman. Var hittar jag denna information?

Nu är jag verklige ingen expert men det enda jag kan tänka mig är att det t.ex. finns logotyper/skyltar på husen som kan stöka till det?!

/Peter

Nu är jag verklige ingen expert men det enda jag kan tänka mig är att det t.ex. finns logotyper/skyltar på husen som kan stöka till det?!
Nja, så länge det handlar om en logga som råkar sitta på en byggnad som man plåtar är det inget upphovsrättsproblem i Sverige. Men de stora stockbildbyråerna bryr sig nog inte om hur reglerna ser ut just i Sverige utan kör samma regler för alla bilder och tar det säkra före det osäkra.

I Sverige finns det egentligen bara två saker som kan ställa till det: igenkännbara människor (om bilden ska användas i marknadsföring) och bilder på "verk", dvs i praktiken konstverk eller fotografier som dominerar bilden. Då uppfattas din bild som en reproduktion av det andra verket och det är tillåtet bara för privat bruk. Konstverk på offentlig plats utomhus omfattas inte av detta skydd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar