Annons

Copyright, info och pris-fråga..

Produkter
(logga in för att koppla)

micke80

Aktiv medlem
Har fått förfrågan om att göra vykort åt en kund, allt från fotograferingen till att få korten tryckta.

Frågan är vad som gäller med copyright osv på vykorten, är det jag som har den eller kunden? Jag antar att sådant även skall stå på vykortet eller ska det bara stå t.ex. "foto: sven svensson"? Är det något annat man bör ha med? Kan jag kanske utnyttja tillfället som lite gratisreklam och skriva t.ex. "Foto & produktion (eller kanske bara "formgivning"): Sven Svensson tel: 070-11 11 111"

Fråga 38B: Kunden har även frågat om de ev kan få använda bilderna till sin hemsidan. Vad är rimtligt att ta för detta när bilderna ändå är tagna och det inte ger något direkt extra jobb? Har letat i BLF's lista men inte riktigt lyckats klura ut något bra svar..

Tacksam för svar!!!

/Micke

micke80 skrev:
Har fått förfrågan om att göra vykort åt en kund, allt från fotograferingen till att få korten tryckta.

Frågan är vad som gäller med copyright osv på vykorten, är det jag som har den eller kunden? Jag antar att sådant även skall stå på vykortet eller ska det bara stå t.ex. "foto: sven svensson"? Är det något annat man bör ha med? Kan jag kanske utnyttja tillfället som lite gratisreklam och skriva t.ex. "Foto & produktion (eller kanske bara "formgivning"): Sven Svensson tel: 070-11 11 111"

/Micke

Om ni inte skriver något kontrakt som förhandlar bort upphovsrätten så tillhör den fortfarande dig. Om det hade varit jag så hade jag skrivit "(C) Daniel Grimhammar, tel eller E-mail"

På fråga 38B så säger BLF 1850:- för "Företags eller organisations hemsida, reklambrochyr, årsredovisning katalog, kundtidning" för ett år.

Greven

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar