Annons

Copyright i facebook

Produkter
(logga in för att koppla)

mimmione

Aktiv medlem
Använder mig av Lightroom och på något sätt lyckades jag lägga in en copyright på mina bilder jag lade upp på Facebook. Ändrade en del med Metadata för fotosidan och inbillade mig att det berodde på detta när copyrighten dök upp. MEN lika plötsligt som den kom upp försvann den. Nu gillade jag denna markering att jag har tagit bilden, men HUR får jag den tillbaka. Är det via Lightroom eller är det nån inställning på Facebook som jag missat. TYP SÅ här kom det in utan att jag behövde göra något: ©Ing-Marie Ingemarsson..............sen skrev jag om bilden #Kliar mitt hår och fattar nada

Jag har också märkt detta. Gissar att det är facebook som ändrat på funktionaliteten och inte lightroom. Använder både LR och facebook frekvent. Lite jobbigt att lägga in texten manuellt för varje bild. Lägger alltid dit mitt namn med copyright i bilden, men tyvärr har det inte hindrat folk att kopiera...

Jag har också märkt detta. Gissar att det är facebook som ändrat på funktionaliteten och inte lightroom. Använder både LR och facebook frekvent. Lite jobbigt att lägga in texten manuellt för varje bild. Lägger alltid dit mitt namn med copyright i bilden, men tyvärr har det inte hindrat folk att kopiera...

Ok tack då vet jag.

Hej, använder du dig av export-funktionen direkt till FB i Lightroom eller gör du en manuell export först för att sedan ladda upp via FBs gränssnitt?

Oavsett så finns det en ruta som du kan bocka i för vattenmärkning under konfigurera samt i den vanliga exportmenyn.

Mvh

Dario

Använder mig av Lightroom och på något sätt lyckades jag lägga in en copyright på mina bilder jag lade upp på Facebook. Ändrade en del med Metadata för fotosidan och inbillade mig att det berodde på detta när copyrighten dök upp. MEN lika plötsligt som den kom upp försvann den. Nu gillade jag denna markering att jag har tagit bilden, men HUR får jag den tillbaka. Är det via Lightroom eller är det nån inställning på Facebook som jag missat. TYP SÅ här kom det in utan att jag behövde göra något: ©Ing-Marie Ingemarsson..............sen skrev jag om bilden #Kliar mitt hår och fattar nada

"Skrev om bilden?" Hur menar du?

Är det vattenstämplar du lagt på bilden, eller pratar vi metadata? Tror FB tar bort all exif/meta-data.
Du kan alltid kolla på http://regex.info/exif.cgi vilken info som finns i filen.

"Skrev om bilden?" Hur menar du?

Är det vattenstämplar du lagt på bilden, eller pratar vi metadata? Tror FB tar bort all exif/meta-data.
Du kan alltid kolla på http://regex.info/exif.cgi vilken info som finns i filen.

Ja alltså OM bilden, texten, ex. "vi dansar" "vi äter pizza" copywrit kom av sig själv. Kanske var lite otydlig där. Vet hur och att man kan vattenstämpla bilder men detta handlade om något annat. Ett tag kom copywrit upp av sig själv som jag skrev innan: (c) Ing-Marie Ingemarsson på Facebook, undrade varför och varför det lika plötsligt försvann som det dök upp.

Ja alltså OM bilden, texten, ex. "vi dansar" "vi äter pizza" copywrit kom av sig själv. Kanske var lite otydlig där. Vet hur och att man kan vattenstämpla bilder men detta handlade om något annat. Ett tag kom copywrit upp av sig själv som jag skrev innan: (c) Ing-Marie Ingemarsson på Facebook, undrade varför och varför det lika plötsligt försvann som det dök upp.

Ja det är metadata som finns i bilden som inte längre kommer med til FB. Fälten "Copyright info" samt "Title" eller "Caption". Upptäckte det förra sommaren och har utnyttjat det, har inte funkat på senare tid.

Saxat ur FB hjälpen, fast den besvarar inte varför copyright tagits bort.

Vilken typ av information tas med i mina foton?

Vissa kameror och kameramobiler lägger till information i ett foto när du tar det. Den här informationen kallas för metadata. Metadata innehåller information om fotot, t.ex. tiden, datumet och platsen där du tog fotot. För att göra uppdateringen av din tidslinje snabb och enkel kan vi föreslå att du taggar dina foton med den här informationen när du laddar upp dem.

Mer information om vilken typ av information Facebook tar emot när du laddar upp foton finns i vår policy för dataanvändning.

När du lägger ut saker som foton eller filmklipp på Facebook, kan vi få ytterligare data (eller metadata) som tid, datum och plats för när du tog fotot eller filmklippet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar