Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Copyright fråga, sedlar på Fotolia

Produkter
(logga in för att koppla)

LeifKlasson

Aktiv medlem
Hej, skickade in bl.a. 2 st bilder på sedlar till Fotolia, den ena blev godkänd, den andra ej pga av frågetecken om copyright.

Bild 1 visar 100 SEK i perspektiv, med viss oskärpa, fick OK.

Bild2 3 st 100 SEK rakt framifrån med full skärpa, ej OK. Jag gissar att denna går under kategorin som står i manualer för kopiator, typ "sedlar får ej kopieras...".

Någon som har koll på detta, vilka delar krockar med amerikansk lag/internationell praxis respektive svensk lag?

/Leif

Bilagor

• SEK100_blurred-P50-P50-P50.jpg
    SEK100_blurred-P50-P50-P50.jpg
    14 KB · Visningar: 327
  • DSC08921-P50-P50-P50.jpg
    DSC08921-P50-P50-P50.jpg
    19.9 KB · Visningar: 321
Bild2 3 st 100 SEK rakt framifrån med full skärpa, ej OK. Jag gissar att denna går under kategorin som står i manualer för kopiator, typ "sedlar får ej kopieras...".

Någon som har koll på detta, vilka delar krockar med amerikansk lag/internationell praxis respektive svensk lag?
Hur USAs lag ser ut vet jag inte, men din bild får nog anses strida mot svensk lag, iaf om man håller sig till Riksbankens tolkning av lagen.

Tack för länken, jo då var bild 2 klart bortom hjälp, bild 1 fråga om copyright för konstnären.

Hade tänkt fotografera mynt dessutom, om än i perspektiv de med, men blir nog svårt.

/Leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar