Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Coolpix P5000

Produkter
(logga in för att koppla)

ROYSAN

Aktiv medlem
Finns det nån som har synpunkter på den nya COOLPIX P5000 ?

Jag tänker särskilt på batterilivslängd.

Det var ju inte så imponerande på de äldre Coolpixarna.
Liten och fin, och med kratigt "vill ha" blir det ju när man ser den.

Batterilivslängs specas ju ofta med hur många bilder som går att ta , i det här fallet 250 st.
Det räcker ju långt, men om man har den på och om man använder dispalyen, hur länge räcker batteriet då?

En skogspromenad? Som exvis en äldre Coolpix klarar.

Personligen tycker jag att Fuji F31 är ett bättre val, bortsett från avsaknad av VR och raw-format.

Fina hög-iso egenskaper och bra uthållig batteriprestanda gör det knappast sämre.

Verkar inte finnas någon som kört slut på ett batteri än.....
Eller kanske ingen ägen en P5000?
I specifikatioenrna skriver man 250 bilder på en laddning enligt CIPA standarden.

Finns det nån som vet vad CIPA standarden innebär??

Jag har nu haft den kameran i ett halvår och tycker den är verkjligen kanonbra! Batteriet hålelr så länge att man glömemr att det finns ett, och med ett 2 GB minneskort kan man vra igång änge utan att oroa sig för avbrott pga minne eller kraft. Jag har svårt att se att det skulle finnas bätre digital-kompakt! ISO från 64-3200, fast de högre talen ger rätt mycket brus.

Tack för inläggen och tack för länken till CIPA standarden, skall studera den efterhand.

Jag köpte en P5000 till min fru som födelsedagspresent, i alla fall.
Det blev succe.
8 dagars dagligt fotgraferande och 270 bilder, sen var det slutt på batteriet.
Plötsligt, utan förvarning.

Mycket bra tid då det ingick väldigt mycket menyträning och tittande på bilderna, dvs displayen igång, samt inladdning till dator. Dock lite blixt.

Helt otroligt att ett så litet batteri räcker så länge.

Ett reservbatteri är förståss bra att ha då det som sagt tar slut väldigt plötsligt.

Batteriet ett EN-EL5 består av en enda cell, 3,7 Volt LiIon, och blir därför billigt.

En kamera som jag väl kan rekommendera!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar