Annons

Coolpix 8800 filtergänga/problem

Produkter
(logga in för att koppla)

IamGusNo1

Medlem
Hejsan.

Jag är nybliven ägare till en Coolpix 8800.
Den kameran verkar vara en mycket kompetent kompromiss,(jag har kört med systemkameror tidigare)
Vad som har gjort mig riktigt frustrerad är filtergängan.
Historien är följande.
När jag fick kameran kollade jag om mina gamla 52-mm filter passade men det gjorde dom inte,dom var aningen för små.
Underlig dimension tyckte jag och ringde upp en av Sveriges största fotofirmor för att reda ut det hela.
Dom hade motljusskydd att sälja och till detta kunde man köpa ett uv-filter som var 67-mm.
Huummm----tja,frågade hur detta var tänkt eftersom kamerans gänga var betydligt mindre.
Dom visste inte,frågade om det följde med en stepup för att få det hela att passa ihop.
Svar nej.
Frågade om motljusskyddets gängdimension,dom visste inte.
Frågade om det fanns stepupringar i Nikons sortiment som skulle passa till 8800.
Svar vi återkommer.
Dom återkom och sa att vi har pratat med Nikon och det lär ska finnas ett uv som passar.
Kontaktade ett par företag till men svaren blev lika,nämligen att detta reder vi inte ut!
Nåväl.
Nu har det löst sig,jag har hittat stepup-ringar som passar på följande adress/
http://www.nextphoto.net/
Filtergängan är förresten 53,5 mm.enligt ett inlägg på Steve Digicams Forum,jag tror att den siffran är korrekt.
Stolligt gjort av nikon tycker jag,nu slipper dom att sälja filter och motljusskydd till mig eftersom jag kommer att handla Hoya 58-mm som numera passar till min kamera.
Efter att ha läst på en del andra utländska forum har jag förstått att det inte är bara jag som kommer att montera ”piratfilter” på Coolpixen.
Någon stackare hade ett inlägg om hur han tejpade fast sina filter och så ska det det väl inte behöva vara när man investerat dyra pengar i en kvalitetsprodukt.
Skärpning Nikon!
 
Lösningen!

Nikon har vekligen krånglat till det för sig.
Det är som så att du måste köpa ett orginal motljusskydd från Nikon á 290kr, på det får du sedan en filtergänga på 67mm.

Jag har varit i kontakt med Nikon själv och då visade det sig att detta problem hade dom inte ens koll på själva :-(
Det står inget i manualen och inget på deras hemsida.

Lycka till ;-)

//Matttias
 
Tackar för svaret,det var ungefär så illa som jag trodde m.a.o.
Jag har några gamla Cokinfilter som jag tänkte använda,blir svårt att montera hållaren med motljusskyddet på plats antar jag.
Likaså,hur gör man vid extrem macrofotografering.
Skruvar bort skyddet med filter och allt?
Nä.ingen bra lösning om man ska vara kreativ med sin kamera.

Mvh.
//OG
 
Lite besviken på mig själv att jag inte kollade den här tråden innan jag själv började forska i filter till 8800:an.

Jag funderade på Cokin-filter till kameran och frågade Nikon om det fungerade med motljusskyddet.
Tyvärr visste inte Nikon hur Cokin filterhållare ser ut. Precis som nämnt tidigare här i tråden så verkar man få klara sig själv.

Beställde i alla fall ett motljusskydd och några 67mm försättslinser för macrofoto samt polarisationsfilter av cyberphoto.
Tyvärr vet jag fortfarande inte så mycket mer eftersom Nikon efter 2 månader fortfarande inte kan lämna ett leveransdatum till cyberphoto!

Därför några frågor:

Ove: Beställde du från Nextphoto och passar stepringen bra i så fall?

Mattias: Har du sett motljusskyddet och tror du det fungerar med polarisationsfilter på det. Kan man vrida runt det?

Undrar hur länge man måste vänta på Nikon?
 
"Ove: Beställde du från Nextphoto och passar stepringen bra i så fall?"

Jag hittade mycket riktigt en stepupring på/ http://www.nextphoto.net/

Det är en ring som gör att 58-mm kan användas och den passade perfekt.


"The 58 adaptor is used to attach 58mm filters to the CP8800 lens. It screws into the Nikon odd size thread and provides a 58mm thread. The adaptor can be left on the camera when turning it off. The Nikon lens cap will no longer be usable. A 58mm lens cap will be needed."

Alltså beställde jag en lens cap också.
Inga problem med säljaren,verkar vara seriös.

Original-motljusskyddet har en öppning på sidan där man ska stoppa in fingret och vrida på filtret.
Öppningen är försedd med en gummiflärp som man får pillra bort för att få in fingret...

För övrigt så önskar jag dig lycka till med din nya kamera som jag tycker tar fantastiskt bra bilder om man bara hittar rätt i menyerna.
Mycket att lära,men träning ger färdighet heter det.Jag börjar så smått få kläm på det hela :)
 
Beställde ett 67mm stepup-ring från Nextphoto som kom från Canada på 6 dagar.
Nikons motljusskydd som jag inte fått efter drygt 2 månader avbeställde jag.

När det gäller leveranstid vann Nextphoto på knockout.

Nu kan jag ju inte jämföra de båda vad gäller funktion men stepup-ringen gör i alla fall precis vad den lovar.
Nikon kommer nog aldrig få chansen att bevisa sig.

Nu blir det till att prova de nya close-up linserna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.