Annons

Coolpix 8700 monitor och sökare

Produkter
(logga in för att koppla)

Acei

Aktiv medlem
Hej
Tänkte bara höra om denna sak är helt normal.
Har precis köpt en Coolpix 8700. Och problemet är att när man tittat genom sökaren eller på skärmen och om man står i fullt vidvinkelläge och skall fota mot en vy í naturen så får jag rosa-lila linjer och fält verikalt över sökaren.
Riktar jag däremot kameran mot marken så försvinner dom. Dom försvinner vartefter jag zommar mot tele också. När detta uppkommer så står jag inte i motljus, utan det kommer om jag har solen i ryggen också.

Men om jag trycker ned avtryckaren till hälften så att kameran gör sina mätningar så försvinner det från skärmen. Släpper jag sedan avtryckaren så kommer dom igen.

Om man då tar en bild så finns dom inte med på den tagna bilden utan bara när jag tittar genom sökaren eller på skärmen för ett motiv att fotografera.

Är det någon som har någon idé om vad detta är för något så kulle jag vara tacksam för ett svar.

/ Robban

Hej! tror det beror på bländaren, när du trycker ned avtryckaren till hälften så försvinner det isåfall,
och det märks väl dessutom mest när det är himmel med på bilden, beror nog inte på något "fel" på kameran,
Mvh

Hej
Kollade i boken om det kunde vara det du pratade om. Men där skrev dom om vågräta linjer och det jag har är linjer från topp till botten av bilden.

Jag ringde Nikon först idag och hörde vad dom hade och säja. Det dom föreslog var att jag skulle nollställa kameran och prova igen. Skulle det inte fungera då sa dom att jag fick lämmna in kameran för koll.
Gjorde det nu när jag kom hem men det vart ingen skillnad.

Ringde därefter Lasses Kameraservice och frågade vad dom hade att säja. Dom bara skakade på huvudet, för det var inget av dom som arbetade där som hade varit med om detta.Dom tyckte att det inte lät riktigt friskt att det skulle vara så där.

Så det blir en tur ut tll Björknäs på Värmdö imorgon lunch så att dom på Lasses Kameraservice får kolla själva. Sen så får dom behålla kameran för att kolla upp att allt är helt OK.

Kommer med mer info efter att jag har varit där eller efter att jag har fått tillbaka kameran efter koll.

/ Robban

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar