Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Coolpix 5200 Inställning- Färgåtergivning??

Produkter
(logga in för att koppla)
Har just köpt en coolpix 5200 och den funkar mycket bra. Dock tycker jag att färgåtergivningen s.a.s. drar mot rött/rosa.
Kolla läpparna på bilden nedan. Så ser alla läppar ut. Vad kan detta bero på? Går det göra nån grundinställning i kameran eller måste man justera detta i efterhand via t.ex. Photoshop?
Är en novis vad gäller detta emd digitalkamera och Photoshop är inte heller min starka sida.
Tacksam för svar.

040712_2.jpg

Rent spontant tycer jag att det, i bilden du länkar till, ser ut som om vitbalansen är fel. Bilden drar lite åt den blå hållet (utom längst bort där det är sol). Då ser huden lite blåaktig/blek ut och läpparna blir mer markerat röda.
Jag vet inte om det är detta som är problemet då denna bild är den enda du visat, men det kan vara idé att testa olika inställningar för vitbalansen och även at ställa in den manuellt.

Den andra bilden tyckte jag inte såg så farlig ut. Kanske att kameran överdriver färgerna en aning, vilket inte är ovanligt på kompaktkameror.

Hur du ställer in vitbalansen står i manualen till kameran (hoppas jag).
Det kan även finnas inställning för att få en mer "neutral" färgåtergivning.

Jag tog mig friheten att "rätta till" den första bilden du visade.
Det blev inte helt perfekt, men du kan ju säga om du tycker det ser bättre ut.

http://dumbo.mine.nu/bilder/040712_2_.jpg

Färgerna är ju fortfarande lika "starka" men bilden drar inte åt blått längre.

Jo, den bilden blev ju bättre.
Får kolla lite mer noggrant om det är nån inställning jag har missat.
Så kan det säkert vara. :)
Tusen tack för hjälpen!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar