Annons

Cool nyhet med platta linser

Produkter
(logga in för att koppla)
Än så länge bara för en våglängd, men de tror att de kan fixa detta även för vitt ljus. Lyckas det så är det väldigt intressant. Jag gissar iofs att det kommer dyka upp andra problem istället för de som de löser. Men vem vet, i framtiden har vi kanske lätta 600mm-telen och vidvinklar med skarpa hörn att se fram emot. :O)
 
På för sätt är digitalt ljud nyansfattigare? Att ha mer brus och knaster är väl knappast mer nyansrikt? Föresten väl digitalkamerorna redan digitalt?
 
På för sätt är digitalt ljud nyansfattigare?
Det är det inte, men audiofiler har sällan någon som helst kunskap om fysik och det handlar väldigt mycket om mojo. Däremot kan man ju anse att analogt låter trevligare för att det låter annorlunda. Själv gillar jag rörförstärkare till elgitarr trots att de "försämrar" ljudet i teknisk bemärkelse, genom att ge olika typer av distorsion och olinjäriteter när man drar på hög volym.
 
Det är det inte, men audiofiler har sällan någon som helst kunskap om fysik och det handlar väldigt mycket om mojo. Däremot kan man ju anse att analogt låter trevligare för att det låter annorlunda. Själv gillar jag rörförstärkare till elgitarr trots att de "försämrar" ljudet i teknisk bemärkelse, genom att ge olika typer av distorsion och olinjäriteter när man drar på hög volym.

Men att generalisera åt andra hållet går utmärkt? Hmm...
 
Om de får den här tekniken att fungera nån gång i framtiden kan det bli jobbigt för objektivtillverkarna (och de som köper stora dyra objektiv bara för att visa att de har råd) :D
 
Om de får den här tekniken att fungera nån gång i framtiden kan det bli jobbigt för objektivtillverkarna (och de som köper stora dyra objektiv bara för att visa att de har råd) :D

...eller inte, det här lär bli rätt dyrt och kräva en del kringutrustning, åtminstone till en början :).
 
Jo, och på samma sätt finns inte heller digital bild, eller så finns det, en definitionsfråga.

Det är väl på ett djupt filosofiskt plan. Samma som, om ett stort träd faller i skogen men inget hörande väsen fanns inom hörhåll lät det då när trädet brakade i backen?

/Karl
 
Jag är visserligen inte moderator i det här forumet, men snälla - låt bli att ta diskussionen i den riktingen ...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.