Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

convertera RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

mlindkvist

Aktiv medlem
när jag converterar min RAW filer till jpg i programet som kom med kameran (Canon digital photo professional)
så blir kvaliten mycket sämre bilden mister sin fina skärpa
hur ska jag kunna undvika det?

Raw är just som det låter ett råformat. Skärpeförbättringar och dyligt du slällt in i kameran ignoreras. Det får du fixa i datorn.
I min kamera har jag två minneskort. Sparar raw på det ena och jpeg på det andra. I de allra flesta fall kan jag använda jpegfilen direkt. Om jpegen inte duger, fixar jag raw-filen.

ja så långt var jag med, men när jag fixat klart med min RAW fil så måste jag ju convertera den till jpg för att kunna tex lägga up den på nätet eller titta på den i ett vanligt bild öppnar program.

och det är då skärpan försvinner

En av inställningarna du får göra i DPP är att reglera hur mycket du vill skärpa bilden. Jag har inte tillgång till programmet på denna datorn, men jag tror att det ligger på första fliken i verktygspaletten..

Senast ändrad:
hm tror fortfarande inte ni förstår problemet,
när jag redigerar min RAW fil så kan jag ändra skärpan till skarpare än vad den var från början,

men när jag converterar om RAW filen till en JPG för att kunna använda den så försvinner den ökade skärpan jag nyss justerat in i min RAW formats bild.

Du ska ALLTID lägga på skärpan sist. Efter konverteringar, justeringar, storleksändringar, beslärningar o s v. Det absolut sista du gör innan du sparar om bilden.

Komprimerar du jpg-filen hårt? Man kan ställa in kvalitén med 10 som högst. Annars tror jag att du tappar skärpa iom att du minskar bilden efter uppskärpning.

Om du ändå ska ändra storlek på bilden, för web eller annat, så kan du göra en tiff i DPP och sen göra resten i Photoshop. Det blir ju ändå andra skärpeinställningar som gäller för mindre bilder.

Du ska ALLTID lägga på skärpan sist. Efter konverteringar, justeringar, storleksändringar, beslärningar o s v. Det absolut sista du gör innan du sparar om bilden.

där har jag nog gjort fel isåfall för jag brukar börja med skärpan på max (10) men bilderna blir jätte fina som RAW filer

så jag vill ha dom precis som dom är när jag tittar på dom i RAW fast bara att dom är i jpg så jag kan titta på dom i datorer som inte har program som stödjer RAW

Komprimerar du jpg-filen hårt? Man kan ställa in kvalitén med 10 som högst. Annars tror jag att du tappar skärpa iom att du minskar bilden efter uppskärpning.

Om du ändå ska ändra storlek på bilden, för web eller annat, så kan du göra en tiff i DPP och sen göra resten i Photoshop. Det blir ju ändå andra skärpeinställningar som gäller för mindre bilder.

jag komprimerar dom inte hårt använder kvalite (10 av 10)

men jag ser ingen skilnad på bildskärmen om jag använder kvalite 1 mer än att bilden tar mindre plats.

jag ska pröva att convertera RAW filen till en TIFF fil i DPP och sendan fortsätta i photoshop.

jag är inte så hemma alls i photoshop men borde jag inte kunna öppna RAW filen direkt där på nått sätt? det är Photoshop CS3

En fördel med tiff är att det är okomprimerat, om du nu skulle vilja spara och fortsätta senare. Jpg blir sämre och sämre för varje gång du sparar. En nackdel med tiff är filstorleken.

Jo, CS3 öppnar råfiler direkt. Själv har jag inte använt det mer än att prova. DPP har funkat bäst för mig och man har alla Canonspecifika funktioner kvar.

Skärpan läggs på per pixel, och om du inte ser bilen i 100% kommer du inte så någon större skillnad.
Testa att visa bilden i 100%. Det gör du enklast genom att dubbelklicka på den i Digital Photo Professional.
Att höja skärpan till 10 i DPP är som att skita i kameran rent ut sagt =)
Skämt åsido är 10 i skärpa på en råfil i det programmet vääääldigt mycket. Det blir mycket brus och....det blir inte bra helt enkelt =)
Ha skärpan på noll eller kanske på 2.

När du är klar med dina inställningar tar du "Tools - Transfer to Photoshop".
Då får du bilden i tiff 16bitarsläge i photoshop.
Gör din redigering.
Förminska bilden till den storlek du ska ha.
Ta sedan "filter-sharpen-unsharp mask". 100% 0,3-0,5pixel och 0threshold.
Vill du spara till jpg måste du även ställa om till 8bitarsläge. Image-mode-8bit.
Spara bilden.

Oskarp mask använder du också vid utskrift. Mängden pixlar skall vara kring "upplösningen/200". För en skärm (som visar 72ppi, blir det ca 0,4. Vilket jag föreslog längre upp.

Lägg ALLTID skärpan sist. Den försämrar bilden ganska mycket, och redigerar du efteråt har du förlorat ganska mycket kvalitet.

Lycka till!

Gör så här

jag komprimerar dom inte hårt använder kvalite (10 av 10)

men jag ser ingen skilnad på bildskärmen om jag använder kvalite 1 mer än att bilden tar mindre plats.

jag ska pröva att convertera RAW filen till en TIFF fil i DPP och sendan fortsätta i photoshop.

jag är inte så hemma alls i photoshop men borde jag inte kunna öppna RAW filen direkt där på nått sätt? det är Photoshop CS3

Detta blir klart bäst när du använder DPP och PS.

Öppna rawbilden i DPP
justera ljus´, kontrast. färgbalans och skärpa så det ser bra ut på skärmen. (ändra inte storlek) När det gäller skärpa är det olika med olika kameror. Med min EOS 40D måste jag alltid ha minnst 5-6 för att bilden ska bli bra i slutänden medan det räcker med 3-4 med min 1DMKII.

Överför bilden till PS: Tools-transfer to Photoshop

Bilden öppnar sig nu i Photoshop (förmodligen i 16-bitarsläge, som är standardinställning i DPP så du få ändra till 8 bitar i så fall Image-mode- 8 bit är det i PS7

Nu ska du ändra storlek image -size (t.ex 600 pixlars bredd)

Nu är det dags för skärpning image-sharpen-unsharp mask värde 100-0,4 - 0 tex som brukar funka för web, men detta kan du kanske.

spara bilden t.ex save for web och ställ in hur mycket du vill komprimera bilden. Här ser du också hur bilden förändras med komprimeringen.

Lycka till! (Jag lovar att det blir bra)
Du har visst fått 2 närmast identiska svar!!!

Få jag hoppa in i denna tråd? Har nämligen just börjat ta bilderna i raw istället för jpeg, och då är det så att jag förut har ställt upp skärpan ett hack i kameran, för jag tycker den tar ganska mjuka bilder annars, och då slipper man ju fixa med det sen. Men det kan man alltså inte göra i raw? Utan då fixar man ALLT efteråt?

I regel, men inte nödvändigtvis.
Hos canon har du ju "bildstilar" som du ställer in i kameran. Tex landskap, porträtt, osv.
Öppnar du din råfil i Digital Photo Professional (canons eget program) finns dessa bildstilar i råkonverteraren. Du kan alltså framkalla din råbild så att den blir lika som jpgbilden.

Vad är då meningen kanske du undrar?
Datorn är bättre på att göra detta.
Du slipper jpg-konverteringen som förstör bildkvaliteten något (inte mycket, men ändå)
Den största fördelen som jag ser det, är att du får 12bitar (14 med vissa kameror) färginformation istället för 8bitar. Du har alltså otroligt många fler nyanser per färg. Mycket bra att ha.

I regel, men inte nödvändigtvis.
Hos canon har du ju "bildstilar" som du ställer in i kameran. Tex landskap, porträtt, osv.
Öppnar du din råfil i Digital Photo Professional (canons eget program) finns dessa bildstilar i råkonverteraren. Du kan alltså framkalla din råbild så att den blir lika som jpgbilden.

Vad är då meningen kanske du undrar?
Datorn är bättre på att göra detta.
Du slipper jpg-konverteringen som förstör bildkvaliteten något (inte mycket, men ändå)
Den största fördelen som jag ser det, är att du får 12bitar (14 med vissa kameror) färginformation istället för 8bitar. Du har alltså otroligt många fler nyanser per färg. Mycket bra att ha.

Har inte Canon, utan KM D5D. Använder Camera Raw och elements Betyder det att jag lika gärna kan strunta i att öka skärpa och mättnad i kameran, och göra allt sen? Tycker att det är så svårt att lägga på rätt skärpa själv...

Har inte Canon, utan KM D5D. Använder Camera Raw och elements Betyder det att jag lika gärna kan strunta i att öka skärpa och mättnad i kameran, och göra allt sen? Tycker att det är så svårt att lägga på rätt skärpa själv...

Canons DPP behåller kamerans inställningar med råfilen (tror alla tillverkares råkonverterare funkar så). Man behöver inte göra nåt om man är nöjd med inställningarna man hade vid fototillfället. Det stämmer också, det du säger, att man kan strunta i vissa inställningar vid RAW. Man kan säga att man flyttat kamerans programvara in i datorn istället och där får fram den slutgiltiga bilden. Detta kan man ju också göra flera gånger från samma råfil.

Canons DPP behåller kamerans inställningar med råfilen (tror alla tillverkares råkonverterare funkar så). Man behöver inte göra nåt om man är nöjd med inställningarna man hade vid fototillfället. Det stämmer också, det du säger, att man kan strunta i vissa inställningar vid RAW. Man kan säga att man flyttat kamerans programvara in i datorn istället och där får fram den slutgiltiga bilden. Detta kan man ju också göra flera gånger från samma råfil.

Men, om jag ska försöka vara riktigt tydlig: jag vill helst jobba så lite som möjligt med bilden efteråt.men ändå använda rawformat (tycker det blir bättre, en del bilder har jag kunnat rädda från tvinsot. För att kunna utnyttja kamerans möjlighet att ställa upp skärpan, måste jag då använda min egen kameras programvara? Kan skärpan inte följa med om jag öppnar i camera raw och gör en jpeg i Elements?

Du kan ju spara ditt "recept" i camera raw. Gör inställningarna en eller några gånger, tills det ser ut som du vill ha. Sen spar du receptet (preset heter det nog på engelska), och använder det sedan på varje bild.

Att skärpeinformationen följer med från dina kamera, det tror jag bara fungerar med tillverkarens egen programvara.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar