Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Converter/Extender

Produkter
(logga in för att koppla)

torparen

Aktiv medlem
Med spänning har jag för några timmar sedan packat upp en beg canon extender. Jag har en antik canonkamera nämligen 400D. Extendern passar till kameran, meeen då jag skall koppla till objektivet går jag bet.

Kan det vara så dj...ligt att den inte passar till alla objektiv avsedda för canon 400D?

Med hopp om svar från någon klok Gumma eller gubbe

Tyvärr är det nog så. Canons extenders passar bara till EF 70-200/2,8 L + IS, 70-200/4 L + IS, 100-400/4,5-5,6 L, samt alla fasta L-objektiv från 135mm och uppåt.

Nej!

Canon orignal extender (1,4x eller 2x) passar inte till alla objektiv.

De passar endast till fasta tele i "L" serien från 135mm och uppåt samt L-zoomarna 70-200 L (samtliga 4 varianter 2.8 och 4.0 med o utan IS) och 100-400 L.

Jag är osäker på om de passar till 180mm L macron.

edit: slagen med några sekunder av Curt... ;)

.... men du kommer att få stor glädje av din extender den dag du skaffar ett objektiv som passar!

Så kan det bli.

Tyvärr är det nog så. Canons extenders passar bara till EF 70-200/2,8 L + IS, 70-200/4 L + IS, 100-400/4,5-5,6 L, samt alla fasta L-objektiv från 135mm och uppåt.

Är det enbart till canon original den passar?
Jag har planer på att köpa ett Tamron 70-200 2,8.
Om extendern passar enbart till canonobj får jag kanske tänka om och satsa på 70-200 val av ljuskänslighet får bordläggas tills vidare, orsaken förstår du nog

Canons extendrar har en del av optiken som sticker ut ganska mycket. Det gör att objektivet måste ha motsvarande "hål" för att passa.

Troligen passar inga "pirater" på Canon original extendrar.
Kenko, Soligor och Sigma är nog bättre för användning till "pirater" och Canon "icke L". De är nästan lika bra - men inte riktigt - som Canon i optisk kvalitet.

Tänk på att du förlorar ett resp två steg i ljusstyrka med 1,4x resp 2x extendern (oavsett fabrikat).

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto