Annons

Compact Flashkort vilken hastighet på D-700

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael.S

Aktiv medlem
Undra över vilken hastighet man bör använda för att få ut max av en Nikon D700 som använder möjligheten med 8 bilder/s ?

Jag kommer att använda den mycket under ishockey där jag kommer att köra med seriebildtagning.

Vad jag försöker att säga är om det finns någon maxhastighet på överföringen på CF korten som blir en "overkill" !

Det kanske är så att det inte blir någon skillnad på 45/60/90 MB/sec eller...

Ser att buffertkapaciteten på FX-format okomp. RAW är 17 bilder så är det så att detta INTE går att komma högre med ett snabbare kort än låt säga 45 MB/sec finns det ju ingen vits med att köpa ett dyrt 90 MB/sec kort.

Vet inte om jag tänker riktigt.

Undra över vilken hastighet man bör använda för att få ut max av en Nikon D700 som använder möjligheten med 8 bilder/s ?

Jag kommer att använda den mycket under ishockey där jag kommer att köra med seriebildtagning.

Vad jag försöker att säga är om det finns någon maxhastighet på överföringen på CF korten som blir en "overkill" !

Det kanske är så att det inte blir någon skillnad på 45/60/90 MB/sec eller...

Ser att buffertkapaciteten på FX-format okomp. RAW är 17 bilder så är det så att detta INTE går att komma högre med ett snabbare kort än låt säga 45 MB/sec finns det ju ingen vits med att köpa ett dyrt 90 MB/sec kort.

Vet inte om jag tänker riktigt.
60MB/s respektive 90MB/s korten är snabbare än vad kameran kan skriva till kortet så ur den synvinkeln är det lite bortkastad hastighet men bilderna skall ju även in i datorn. Med firewire800 (100MB/s) så begränsar inte korten och för min egen del är det viktigt.

Det finns säkert folk här som har full koll på hastigheten som kameran skriver till kortet så vänta lite bara

Vitsen med ett snabbt kort är att bufferten töms snabbare. Exakt hur snabbt/vilket kort det är lönt att köpa till just din kamera är svårt att säga utan att testa, och Galbraith har tyvärr inte uppdaterat sina tabeller på länge.

Vitsen med ett snabbt kort är att bufferten töms snabbare. Exakt hur snabbt/vilket kort det är lönt att köpa till just din kamera är svårt att säga utan att testa, och Galbraith har tyvärr inte uppdaterat sina tabeller på länge.
Undrar om vi inte tidigare har fastställt att D700 skriver till korten d.v.s. tömmer bufferten i 30-35 MB/s. Ju snabbare kort upp till den hastigheten desto snabbare töms bufferten men allt över 35 MB/s är egentligen overkill om man bara pratar kamera+kort. Blandar man in överföring till dator över t.ex. firewire800 så finns det ju mer att plocka ur de senaste korten.

Här har Rob testat på D700, visserligen inte de allra senaste korten men...
http://www.robgalbraith.com/bins/camera_multi_page.asp?cid=6007-9550

Undrar om vi inte tidigare har fastställt att D700 skriver till korten d.v.s. tömmer bufferten i 30-35 MB/s. Ju snabbare kort upp till den hastigheten desto snabbare töms bufferten men allt över 35 MB/s är egentligen overkill...
Nja, så enkelt är det tyvärr inte, vilket man förstår om man kollar Galbraiths webbsajt.

Hur skulle du vilja sammanfatta det då?
Det jag invänder mot är när du skriver att "allt över 35 MB/s är egentligen overkill", eftersom detta motbevisas redan av den tabell du själv länkar till. Enligt ditt resonemang skulle det ju inte kunna finnas något kort som i en D700 var snabbare än SanDisk Extreme IV 45MB/s. Men Galbraith uppmäter ju ganska mycket bättre resultat redan med ett SanDisk Ducati. Att nyare kort, t ex Sandisk Extreme eller Sandisk Extreme Pro ger ännu snabbare överföring är inte osannolikt.

Så... vad är svaret? Vilket kort ska man ha om man vill kunna ta 8 bps och få bilderna ner på minneskortet snabbt?

Har nämligen precis också införskaffat D700+grepp, men inte blivit mycket klokare när det gäller minneskort... Kan tillägga att det för mig är mindre viktigt med snabb nedladdning till dator.

Vad kör ni med, och är ni nöjda med hastigheten (kamera --> minneskort)?

Fick svar från Nikon om hastighet på kort och buffert mot just D700, och vilket som man minst skulle ha för att det skulle funka optimalt. Har för mig att det var något över 20 MB/s i överföringshastighet.

Själv har jag kört med Sandisk Extreme IV 4GB med 40MB/s överföringshastighet, det har fungerat bra på D700 (med PDK-1).
När jag senare uppgraderade till Sandisk Extreme 32GB 60MB/s så upplevde jag att detta kort fungerade mycket snabbare i kameran trots att det inte skulle spela någon roll enligt Nikon själva.

Min slutsats är att snabbare kort är snabbare, trots att skillnaden antagligen avtar med ökande prestanda, till en viss för mig ännu okänd gräns.

Fick svar från Nikon om hastighet på kort och buffert mot just D700, och vilket som man minst skulle ha för att det skulle funka optimalt. Har för mig att det var något över 20 MB/s i överföringshastighet.
Det var kanske vad Nikon trodde när kameran konstruerade. Men vi vet ju att t ex Galbraith mätt upp nära 30 MB/s med snabba kort (typ Extreme 4 och Ducati).

Det var kanske vad Nikon trodde när kameran konstruerade. Men vi vet ju att t ex Galbraith mätt upp nära 30 MB/s med snabba kort (typ Extreme 4 och Ducati).

Ja, så trodde jag med.
Men följande svar fick jag i juli 2010 (oredigerat) angående faktisk fart på en D700 och dess bufferthantering:

Hej Calle,

Tack för att du kontaktat Nikon angående minneskortshastighet och jag skall försöka besvara din fråga efter bästa förmåga.

Den reella fart du får med ett minneskort som stöder UDMA är ca 20-21mb/s jämnfört mot de ca 7mb/s som du får med ett kort som är snabbt men inte stöder UDMA.
Det som kan slöa ner skrivhastigheten är när man har fyllt bufferten och skriver ner till minneskortet, då måste den tömma minne samtidigt som den fyller på och då kan den sakta ner lite för att det inte skall ske några krockar någonstans.

Om du har fler frågor i detta ärende, vänligen klicka på länken överst för att uppdatera denna fråga.

Med vänliga hälsningar

Robert Larsson
Support för Professionella Produkter, Nikon Europe
www.europe-nikon.com/support

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto