Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Compact flash Extreme III och Canon 20D. Felbeställning??

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Var kanske lite snabb att beställa. Funkar det med Sandisks Compact flash Extreme III.
Såg på Scand. Photo under 20D att den stöder I och II, men inget om III?!?!
 
Varför inte, jag antar att du drar iväg på antarktiska resor så du behöver utrustning för det-

Robert
 
Extreme I/II/III har inget att göra med CF I/II.

Compact Flash I är såna kort som är tunna.

Compact Flash II är såna kort som är tjocka, t ex microdrives.

Extrembeteckningarna betyder att de har lagt energi på att prylarna är snabba och bra. Det har inget med kompatibilitet att göra.
 
Jag bor faktisk på Antarktis ;-)
Skämt åsido, det var i stort sett samma pris (+80kr) så "why not"

//Jocke
 
Snabbare enn lynet

Unödigt snabbt (och dyrt) 20D kann inte skriva snabbare enn et CF 80X.
Det blir som en motionär på Göteborgsvarvet med joggingskor till 3K och kondition som en 100åring.
Life is Leif.
God hälg; nu kommer regnet... Erik J
 

Bilagor

  • 033102ass_1_prv.gif
    033102ass_1_prv.gif
    540 bytes · Visningar: 462
Vet inte hur det är med Ultra II, men till Extreme III följer det med en liten CD-skiva med ett program för dataåterställning för minneskortet (om man av misstag raderat bilder) och ett käckt litet fodral för 2 st kort. Helt klart värt de extra 80 kronorna tycker jag...
 
Skalis skrev:
Vet inte hur det är med Ultra II, men till Extreme III följer det med en liten CD-skiva med ett program för dataåterställning för minneskortet (om man av misstag raderat bilder) och ett käckt litet fodral för 2 st kort. Helt klart värt de extra 80 kronorna tycker jag...
Ja, om du inte tycker om Pilzner....Fodralet är värd 2 kronor och programmet kann du lasta ned gratis på internett.
Skål!
 
III-kortet borde väl vara lite snabbare vid överföring via kortläsare också? ´

III-kortet var hursomhelst billigare än II när jag köpte mitt så det var inget att fundera över direkt.
 
BoJohan skrev:
III-kortet borde väl vara lite snabbare vid överföring via kortläsare också? ´

III-kortet var hursomhelst billigare än II när jag köpte mitt så det var inget att fundera över direkt.

Avsevärt snabbare om du har en snabb läsare...tex firewire.
 
"III-kortet borde väl vara lite snabbare vid överföring via kortläsare också?"
-Precis den anledningen har jag när jag köpte mitt kort. Det går superfort att föra in i datorn. Sen så kanske man har kvar kortet till framtida snabbare kameror. Korten är ändå rätt billiga jämfört med för ett halvår sedan.

"Avsevärt snabbare om du har en snabb läsare...tex firewire."
-USB2.0 är snabbare än firewire400, vilket är det enda jag har sett hittills utrustat i kortläsare.
 
Jag har bägge varianterna och jag märker ingen som helst skillnad i fart, varken i kameran eller kortläsaren (USB2).

Men jag har inte tagit tid med stoppur, det är möjligt att Extrem kortet är någon sekund snabbare, men det är inget man märker i praktiskt användande.

Jag skulle hellre tagit två pilsner istället för ett Extrem kort :)

kent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.