Annons

Compact Flash eller Microdrive

Produkter
(logga in för att koppla)

Robert_B

Aktiv medlem
Hej,

Jag går i tankarna att köpa minneskort till 10D.

Jag väljer mellan 2st 512MB CF eller 1GB IBM Microdrive.

Med två mindre kort kan jag tömma den ena till laptopen (med extern CF-läsare) medan jag använder den andra.

Med microdriven behöver jag inte växla med korten.

Microdriven är en hårddisk med mekaniska förslitningar. Dessutom skall den vara något långsammare, men den är billigare jämfört med motsvarande CF.

Har ni erfarenheter av Microdrive vs CF?
 
Jag har en microdrive, fungerar jätte bra. Visst den är lite segare än CF-korten, men du behöver inte byta kort "hela tiden". Du kan även lagra stora mängder data på en microdrive om behov skulle finnas. Dock vill jag passa på att säga... se till att du har batterier om du använder en microdrive - dom drar ström.
 
Mekaniska delar tycker jag ska unvikas så långt det går. Microdrive låter för mig som att det sitter en motor och en roterande skiva samt ett läshuvud i den.

Det CF-kort jag har har under det dryga år jag innehaft dem aldrig givit mig problem. Sen som du skriver är det smart att ha med sig en PC så att bilderna kan föras över och studeras bättre.

CF-korten har blivit större det senaste året och att köpa två 512 jämfört med 1 Gb CF eller hårddisk tycker jag är en bättre lösning, utifall det blir fel på det enda kortet/disken, så är hälten av bilderna räddade.
 
Varför?

Varför frågar du om detta??

Det mest uppenbara måste väl vara att köpa ett Compact Flash på 1 gigabyte som enligt Dustin e lika "billigt" som ett 1 gigabyte microdrive.
eller har jag missat nåt??
 
Kan varmt rekommendera lexar pro series 32x 1 gig CF kort,kostar 299 USD pa www.bhphotovideo.com, kop 2 sa far du 50 USD extra rabatt.

Om 1gig ar allt du behover/vill ha, kan kan det vara ide att kopa 2x512 mb kort sa har du en back-up, men ett 512 mb kort med 10D i RAW blir "bara" 70 bilder, vilket kanns klent.
 
Enligt Dustin kostar

IBM 1 GB Microdrive + PC-CARD Adapter ~2500
Viking 1 GB Compact Flash kort ~2500

Hos AD Data kostar IBM Microdrive ~1800

En vesäntlig skillnad, därför är inte Dustin inte intressant i detta fallet. Behöver ej adaptern

Varför jag frågar är om nån har upplevt problem med IBMs microdrive på grund av de mekaniska påfrestningarna. Dessutom skulle jag hellre köpa 2st 512MB kort än ett 1GB CF om jag valde CF, just pga av om fel skulle uppstå på nåt av korten, så är man inte helt körd.
Microdriven är intressant på grund av dess lägre pris jämfört med 2 512MB CF (i nuläget).

/Rob
 
patotts skrev:
Kan varmt rekommendera lexar pro series 32x 1 gig CF kort,kostar 299 USD pa www.bhphotovideo.com, kop 2 sa far du 50 USD extra rabatt.

Om 1gig ar allt du behover/vill ha, kan kan det vara ide att kopa 2x512 mb kort sa har du en back-up, men ett 512 mb kort med 10D i RAW blir "bara" 70 bilder, vilket kanns klent.

Det verkar vara ett väldigt snabbt kort med hög kvalité, Har dock ej så höga krav på hastigheten. Sedan vet jag inte hur tullen reagerar när man beställer från NY, visserligen är det ett litet paket som lätt slinker genom. Sedan har vi garantin...
 
jag kör microdrive. den har hittills pallat 25 minusgrader och 32 plusgrader utan att sakta ner eller ha problem.
jag har "dunkat" kameran i bordet vid några tillfällen, både vid inläsning och uppladdning. inget har hänt.
däremot så låter jag oftast kortet sitta kvar i kameran när jag laddar upp (å så går jag å tar en fika medans jag väntar), så jag har inte jonglerat så mycket med kortet.
i nikons D100 märker man inte av några fartskillnader, dom är så små. åtminstone inte när man plåtar i jpg.

jag har dock ett mindre CF som extrakort, och som jag kan köra med om det andra inte räcker.
 
Kan bara hålla med Christel. Har misshandlat min Microdrive ungefär på samma sätt. Och inga problem, än iaf... Jag tar inte heller, av nån outgrundlig anledning, inte ut mitt kort när jag skall föra över bilder. Känns inte stabilt att hålla på och slita in och ut kort på det sättet. Men det skall dom väl tåla egentligen
 
peppar peppar, jag har två microdrivar och hittills har ingen av dem falerat, kan inte påstå att de är speciellt långsamma heller, numera rycker jag i och ur dem o använder en vanlig USB läsare när jag tömmer dem och de har pallat för det med.

Men visst, de är små mekaniska underverk och de kommer att gå sönder. Frågan är inte om, utan när. Men å andra sidan kan nog CF kort också sluta fungera.

Min extra microdrive köpte jag via technikdirekt.de, ca 1600 om jag minns rätt...
 
Fundera på hur situationen ser ut när (inte om) minnesenheten går sönder. Har du två kort eller fler är färre bilder förlorade och du kan fortsätta fotografera....

Rent tekniskt bör ett CF kort vara robustare än en Microdrive men det är inte samma sak som att Microdriven går sönder men inte CF kortet däremot att om du tappar dom i golver är sannolikheten att Microdriven går sönder större.

Min lösning som passar just mig bra är ett antal CF kort och en Nixvue Vista, 30 GB är många bilder...:)
 
Microdrive går sönder lättare, drar mer ström, passar inte i alla kameror, är inte särskilt mycket billigare, är ungefär lika snabba (finns både långsammare och snabbare flash-kort). Jag skulle köra på CF-kort. Tveklöst.
 
jag har enbart positiva erfarenheter av microdrives, har använt dem i -35 utan problem, direkt in i värme och de har överlevt kondensen =)
Tappat dem i marken x antal ggr utan problem osv.

Aldrig haft några läsproblem med microdrives, däremot har jag haft två st compactflash(1) kort som gett upp.

Sett till priset idag så skulle jag nog ändå satsa på "vanliga" compactflashkort.
 
När jag köpte min kamera i januari innevarande år, var det betydligt billigare att köpa en microdrive istället för minneskort. I alla fall på Scandinavian Photo.

Hittilts har jag inte haft några problem med min microdrive. Jag släpar med mig kameran nästan överallt, så den har ju skakats om en del... bland annat ramlat från en meter rakt ned i asfalten, när mitt stativ gick sönder...

Jag har numera en Tripper som jag tömmer kortet till, så jag plockar ur och i kortet dagligen, också det utan problem än så länge.

IBM har ju gott anseende när det gäller att bygga hårddiskar till bärbara datorer, jag misstänker att de har använt en hel del av den erfarenheten när de har konstruerat sin microdrive.
 
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter.

Det verkar som microdriven tål en hel del. Jag jämförde den med en vanlig hårdisk man har i stationära datorer som är stötkänsliga vid skrivning/läsning. Den är tydligen mycket mer "bärbar". Jag provade en 10D med microdrive i helgen och det gick alldeles utmärkt att ta bilder i snabb följd (jpeg). Nedladdningshastigheten märkte jag inte av, det är trots allt en buffert på 9 bilder. Det som oroade mig mest var hur pass känslig den är vid daglig användning. Jag har hittat en för ca 2000 (Datorbutiken.com) inkl. frakt och allt.

Vettigt pris?

Fungerar den i CF-läsare (USB alt. Firewire)?

Kompletterar senare med ett 512 MB snabbt CF-kort för backup.
 
Hej! Mitt jungfruinlägg:

Jag har en ny D70 men inget kort. Jag har tre frågor här, som ännu inte verkar vara besvarade:

1. Hur mycket mer ström drar Microdriven än CF? Hur mycket kortare tid kan man använda kameran (mellan tummen och pekfingret)?

2. Blir ett 2 gb md segare än ett 1 gb md? Hur påtaglig är försämringen?

3. Hur mycket "bullrar" en md? Är ett cf-kort helt tyst?
 
Ljunghall skrev:

1. Hur mycket mer ström drar Microdriven än CF? Hur mycket kortare tid kan man använda kameran (mellan tummen och pekfingret)?

Microdriven drar aningen mer ström. men jag har aldrig hört någon som stört sig på detta. Skillnaden är nog mycket liten.

2. Blir ett 2 gb md segare än ett 1 gb md? Hur påtaglig är försämringen?

I vissa testar är 4GB snabbare än 1GB microdrive.

Här testas alla minneskort på alla olika kameror: http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007

3. Hur mycket "bullrar" en md? Är ett cf-kort helt tyst?

Du kan höra ett svagt, svagt ljud om då sätter örat till kameran, men ingen annan kommer att höra.

Jag har kört med 2 st 1 GB microdrive i ett år utan problem. Nu har jag beställt 2st 4GB microdrivar på eBay. Jag har också några Sandisk Ultra I & II kort när det är action som gäller. Men på min kamera blir även microdrive riktigt snabba.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.