Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Communities JA eller NEJ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Modelsfactory

Ny medlem
Hej

Mitt namn är Mikael (Hej Mikael skall ni säga här hihi)

Nej skämta litta. Saken är den att jag är till grund och botten väldigt foto intresserad. Jag har läst foto och tycker det är kul att skapa.

Jag har läst lite här om modeller som inte dyker upp och dyligt. Jättetråkigt måste jag säga, har själv bara upplevt det en gång men då hade tjejen krockat, fullt acceptabel anledning.

Min fråga är: Är det många som nyttjar communities?

Jag driver ett ganska litet community på Internet vi har ungefär 3300 medlemmar och min erfarenhet är rent statistiskt sett att i övriga europa och USA är det jättevanligt att nyttja communities för att få kontakter men i sverige är det lite svalare. Visst finns det många som jobbar så här med men det är vanligare utomlands. Själv tycker jag det är kanon, jag får jättemånga bra kontakter på det viset, i de flesta fall kostar det mig dessutom ingenting.

Vad är era tankar om det här? hur finner ni kontakter om ni inte nyttjar communities?

Då jag bara nyttjar communities ar detta självklart intressant att få veta?

Mvh

Mikael Nicon

Jag nyttjar communitys till 99 % för tillfället, tanken är att bygga upp en bas av modeller jag sedan kan hålla kontakten med på andra sätt.

Jag har sysslat med denna aktivitet under en längre tid, vissa communitys är bättre än andra. Dock på samtliga så blir man ett offer för oseriösa modellaspiranter, man lär sig sålla efterhand.

På samtliga communitys jag funnits på så finns det en rad andra med samma uppdrag, att få fotografera. En del verkar seriösa och duktiga andra verkar mer använda fotografin som en front, de vill i själva verket något annat. Det är lite av ett problem då jag alltid får bedyra min oskuld, mina ärliga avsikter men jag köper det eftersom det faktiskt ger många fototillfällen.

Utan communitys tror jag det hade vart betydligt trögare. Modellportaler har ofta den svagheten att man inte vet när modellernas sidor är uppdaterade eller om det är en seriös site överhuvudtaget. Dessutom tenderar ju portaler att kräva avgifter vilket är en skymmf.

// Axel

Håller inte med om allt men nästan :eek:)

Hej Axel

Jag kan till viss del hålla med dig. Communities är bra på många sätt. Har man konto där får man i många fall bra exponering, både som modell och fotograf. Vår sida har idag ganska många medlemmar men vi har i dagsläget dålig koll på vilka som är seriösa och inte. Vi har tagit bort många oseriösa "snuskgubbar" men de tycks föröka sig :eek:)

Modellportaler i all ära men de är lite begränsade. Hur då? Jo de är oftast bara till för att exponera modeller, man kan inte prata med modellerna på ett smidigt sätt utan behöver oftast gå genom någon som driver hemsidan i sig självt.

Jag kan bara till viss del hålla med om att det är en skymf att betala på vissa sidor. Det jag inte gillar är när exempelvis en sida med modeller tar betalt för varje kontakt men gör eller skall ha en commission vid avslutad session. Genom detta blir de litet av en agentur och agenturer skall ju inte rikta sig mot enskilda fotografer om inte fotografer gör ett jobb åt ett företag.

Däremot har jag inget emot communities som tar betalt, jag har betalt på ett par ställen och finner det helt okej så länge inte priset är avskyvärt högt.

Jag menar jag har fotografering som hobby och gör det för det är kul. Då är jag beredd att betala för en tjänst som någon jobbar på för att hålla uppe, även de har ju omkostnader t.ex. i form av webhotell, domännamn, jobb som läggs ner m.m.

Har man någon annan hobby så kostar ju även den, har man som hobby att läsa Kalle pocket så kostar det ju 42 kr/mån (502 kr/år).

Vårt community skall nu under 2 månader expandera kraftigt, om ung. 6 månader har vi planer på att ha viss avgift för medlemskap, men vi skall ha den ytterst låg, den skall ligga på ung. 100 kr/år. Det skall täcka våra omkostnader och lite av tiden vi lägger ner. Men de pengarna vi får in skall även ligga som priser i tävlingar.

Nej nu får jag hålla näbben :eek:)

Men du har rätt i väldigt mycket :eek:)

Med yttersta glada hälsningar

Mikael

Om du (bara som exempel) som driver ett community kan tala om för mig som besökande fotograf att du uppdaterar konternueligt och att även modellernas sidor är aktuella, då betalar jag med glädje de 100 kronorna :)

Att communitys har omkostnader är helt ok och så länge kostnaden för utnyttjande är rimlig så kan jag generellt tänka mig att betala.
Det är precis som du skriver viktigt att man kan få kontakt med modellerna på ett enkelt sätt. På communitys som inte primärt är inriktade på foto så tenederar ju folk att hänga mest hela dagarna medan fotocomunitys som regel har en tröghet i sig.

Tror för övrigt att jag vart medlem hos dig, tills räkningen kom.....*ler*

Kära Axel :eek:)

Jag vet att du har ett konto hos oss :eek:)

Du har fortfarande ett konto hos oss, du har nog bara glömt bort det. Där här inte kommit någon räkning till dig, siten är faktiskt gratis. Den har varit gratis i 2 år.

Under de 2 åren har jag lagt ut ung. 56.600 i den kostnaden ligger 1,5 års webhotell hyra, ny server med serverhyra bl.a.

Utöver det 3 timmar om dagen i 2 års tid som jag och mina kollegor lagt ner på den.

Så vi har ju en del stålar ute på planket, men vi känner ju även en tillfredställelse med att ha en sida som uppskattas av sina medlemmar och faktiskt har fått vissa att bli erkänt duktiga modeller, bl.a. Victoria Anisova som blev Playboy girl next door aldeles nyligen :eek:)

Tycker du skall gå till hemsidan på http://www.modelsfactory.net och logga in, vem vet du kanske oxå hittar that special someone LOL.

Mvh

Mikael

Jasså det var gratis, ja du har väl rätt i att jag bara glömt bort den.....

Kanske kommer jag att logga in, för vem vet, kanske ligger min karriär utstakad på dina domäner :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar