** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Commander mode med Nikon D3s

Produkter
(logga in för att koppla)

mysk

Aktiv medlem
Hej

Jag sprang just över funktionen commander mode då jag letade efter triggers med TTL funktion.
Detta verkade ju nästan för bra för att vara sant. Och ja då jag märkte att man måste ha en inbyggd blixt på sin kamera som agerar trigger så föll det ju med tanke på att min D3s inte har inbyggd blixt. Eller?

Jag skulle ju kunna använda min gamla D7000 som har blixt inbyggd. Men det känns ju dumt med tanke på att jag har min D3s.

SÅ?! Är det någon som har tips på hur man kan lösa detta utan att köpa nya dyra ttl triggers. Jag har några gamla Cactus triggers som ligger men dessa kan jag inte använda då de stoppar vid slutare 250. Jag ska fota lite porträtt i dagsljus och behöver använda mig av Auto FP och externa blixtar.

Mycket info här men vore helt super om detta gick att lösa.

MVh
Robert

Hej

Jag sprang just över funktionen commander mode då jag letade efter triggers med TTL funktion.
Detta verkade ju nästan för bra för att vara sant. Och ja då jag märkte att man måste ha en inbyggd blixt på sin kamera som agerar trigger så föll det ju med tanke på att min D3s inte har inbyggd blixt. Eller?

Jag skulle ju kunna använda min gamla D7000 som har blixt inbyggd. Men det känns ju dumt med tanke på att jag har min D3s.

SÅ?! Är det någon som har tips på hur man kan lösa detta utan att köpa nya dyra ttl triggers. Jag har några gamla Cactus triggers som ligger men dessa kan jag inte använda då de stoppar vid slutare 250. Jag ska fota lite porträtt i dagsljus och behöver använda mig av Auto FP och externa blixtar.

Mycket info här men vore helt super om detta gick att lösa.

MVh
Robert

Köp valfri Nikonblixt som kan agera Commander (SB-700 och uppåt). Inte jättebilligt, men svårt att lösa på annat sätt då D3 saknar inbyggd blixt ;)

SU-800 är ett alternativ, men inte billigare.

Köp valfri Nikonblixt som kan agera Commander (SB-700 och uppåt). Inte jättebilligt, men svårt att lösa på annat sätt då D3 saknar inbyggd blixt ;)

SU-800 är ett alternativ, men inte billigare.

Glömde ju skriva att jag har en sb600 och en sb800 båda kan agera commander. Har en yn460 blixt som jag tänkte skulle agera trigger istället för inbyggd blixt.

Går de att lösa?

Ja, men du måste använda din SB800 som trigger (eller SB 700, SB900, SU800). Din Sb800 kan trigga din SB 600.

Ok. Måste jag ställa in nå speciellt på kamersn. Bpda blixtarna är nu i comander mode och samma kanal.
Och viktigast. Kan jag köra auto fp med denna tekniken?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar