Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Colorfoto testar K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
I senaste nummret av Colorfoto testas Pentax K10D. Det sammavägda betyget för bildkvalité och prestanda är samma som Nikons D80. Pentax och Nikon klassas högre än Sony Alpha och Canon 30D. Pentaxen får beröm speciellt för kvalitén i intervallet ISO 100-400 medan Nikon och Canon ges bättre betyg på högre ISO. Sony Alpha klarar lågiso bra enligt tidigare test med tappar många poäng redan vid ISO 400.

I tidningen finns även testresultaten för Pentax K100D som ges samma bildkvalitétspoäng som K10 på ISO 400. Vid lägre känslighet drar dock K10:an ifrån.
 
Jag använder nästan uteslutande ISO 100 och 200 på min Canon 350D, och då skulle alltså en Pentax K10D vara ett vettigare köp för mig än en K100D eller?
 
Ja det skulle man kunna säga. Totalt sett är har K10D och D80 högsta poängen för bildkvalité och prestanda.

I artikeltexten kan man dock läsa ut att om bildkvaliten över/från ISO 400 är viktigast och SR inte behövs så anser man Canon eller Nikon vara ett bättre val.

Det finns ju så klart en subjektivitet i rekommendationerna och hur man valt att vikta vissa parametrar. Det ser ändå ut som en omfattande test där brus och upplösning mäts vid olika ISO, färgåtergivning och mycket annat.

Kamerornas funktionalitet betygssätts dock inte så SR, vädertätning mm ges inga poäng.
 
Ingen kommer att kunna se någon skillnad i A3 - jag lovar. Den som efterbehandlar bilden snyggast vinner. Jag börjar tröttna på tyska fototidningar. PhotoMagazin t.ex. utser "vinnare" som får typ 154,3 poäng medan tvåan får 154,2 poäng och trean 153,9. Det är ju löjligt. Precis som om kameratestning vore en vetenskap.

Ja, ja - dom där tyska ingenjörsfotograferna... suck...
 
Slowfinger skrev:
Ingen kommer att kunna se någon skillnad i A3 - jag lovar.

Jag lovar att du kommer att se skillnad på en ISO 1600 bild från Sony alpha och en från Canon 30D.

Annars håller jag med dig och såväl optik som framför allt fotograf har oändligt mycket större betydelse.

Men eftersom många basera sitt kameraköp på just tester och Phil trots allt sågar jpg från K10 så kan det nog vara av intresse för en del att den uppfattningen inte delas av alla.
 
... och vad ska jag då välja för kamera då eftersom jag inte börjat med RAW och trivs rätt bra med JPG. Jag menar, hur trevligt det än vore så har jag inte råd med en kamera för varje ISO! :eek:)
 
Senast ändrad:
Jag är väldigt nöjd med min Canon 30D. På alla iso-känsligheter. Och både i jpg och rå.

Här finns en test:

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos30d/page29.asp

Edit: Susanne - såg att du redan har en 350D. Vad får dig att vilja byta? Bildkvalitetsmässigt har du ju redan en kamera väl i klass med alla alternativ. Sedan kan man klaga en del på ergonomi, sökare mm på 350D. Men vad gäller bildkvalitet håller den fortfarande toppklass.

Det bästa sättet för dig att få bättre bildkvalitet är att satsa på bra optik.
 
Senast ändrad:
Tittade på bilderna i ditt album Susanne. Enormt bra!! Den bildkvaliteten kan du väl knappast klaga på. Bättre blir det inte. Ok - en Canon 5D kan möjligen göra det ännu bättre. Om du ska göra bilder större än A3.
 
Sans skrev:
... och vad ska jag då välja för kamera då eftersom jag inte börjat med RAW och trivs rätt bra med JPG. Jag menar, hur trevligt det än vore så har jag inte råd med en kamera för varje ISO! :eek:)

Tja, Colorfoto tycker ju Pentax jpeg håller toppklass..

Eftersom bildkvalitén är så pass lika kan väl faktorer som prestanda och funktioner vara något att titta närmare på när man skall välja dslr.

Kamera&Bild gjorde en rätt kul test med utskrift från en 6 mp och en 12 mp kamera i 100x70 cm. Flertalet medarbetare på redaktionen kunde inte se någon skillnad på bilderna, så jag tror inte A3+ är ett bra argument att välja just Canon 5D.

Bildstabilisering i optiken eller i huset lär nog vara den enskillda faktor som ger störst påverkan på bildkvalitén då man i och med den ofta kan välja lägre ISO och/eller mindre bländare om man vill.
 
Sans skrev:
... och vad ska jag då välja för kamera då eftersom jag inte börjat med RAW och trivs rätt bra med JPG. Jag menar, hur trevligt det än vore så har jag inte råd med en kamera för varje ISO! :eek:)

Jag tror du ska titta på de övriga aspekterna av systemen och sedan välja antingen Canon eller Pentax - såväl analogt som digitalt. Då börjar det löna sig att skaffa objektiv som ger nya fotografiska möjligheter. När det gäller bildkvalitet är skillnaderna små, men när det gäller kamerahus och optikserier då skiljer det sig faktiskt rätt mycket mellan just Pentax och Canon.

- Med Canons system har man möjligheten till stora häftiga objektiv med IS och stora häftiga proffshus.

- Med Pentaxs system har man möjlighet till små häftiga objektiv och små kamerahus med IS.

När man väljer system så är möjligheterna att bygga ut och uppgradera sig viktigare än de enskilda kamerahusen tycker jag.
 
Sans skrev:
Jag använder nästan uteslutande ISO 100 och 200 på min Canon 350D, och då skulle alltså en Pentax K10D vara ett vettigare köp för mig än en K100D eller?

Jag läste ditt inägg lite fel och med ledning av dina bilder så tror jag inte du behöver den snabbaste kameran. Kanske har du mer glädje av lägre brus från K100D och den bästa färgåtergivningen som uppmäts. Som nämts tidigare och i tråden och i andra tester spelar antal mp en försvinnade liten roll.Gillar du också att kameran är lättare och mindre tror jag K100D är ett bättre val. (Den har också ett fanstastisk bra dynamiskt omfång om du skulle vilja gå över till raw) Jämfört med din 350D har den lite långsammare autofocus och mindre buffert för seriebildstagning, i stort sett är allt annat bättre.
 
Colorfoto Fotomagazin

Jag tog 3nr prenumeration på båda på Photokina, dom dyker upp ca 10dar- efter utgivningsdatum!!!
Nu har prenumerationerna gått ut och Colorfoto har ialla fall kommit ut med ett nytt nr (se ovan), men jag har inte fått något brev än från nån av dom om att fortsätta!!!
 
Låter inte som någon vidare bra service! Jag brukar passa på att köpa dem när jag passerar Frankfurt på någon resa. Colorfotos testresultat går också att köpa separat över internet för en mindre penning. Bra objektiva tester har de i alla fall, synd att de är på tyska bara ;)
 
Jag bläddrar i Colorofoto när jag besöker en internationell pressbutik, min tyska är usel så det räcker för mig att bläddra lite och se det jag tycker är intressant och sedan ställa tillbaka tidningen. Gör man detta regelbundet är det som att prenumerera. :)

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.