Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Color Profiles

Produkter
(logga in för att koppla)

Christoffer Glans

Aktiv medlem
Jag har en HP Injekt C3480 All in one och tänkte testa att skriva ut några foton som 10x15 kopior.

Innan skrivaren skriver ut så får jag fram en utskriftpreview som visar hur den blir på pappret (inte photoshops preview). I denna och även på utskriften så ser det helt fel ut.

I "print with preview" (photoshop CS2) så kan man välja "print with color management" och där gå in i "Proof" som visar hur en bild skulle bli på t.ex. tidningspapper. Använder jag detta så blir bilderna normala, men fel i kontraster etc. (helt fel). Väljer jag att använda "Adobe RGB 1998" som är det jag fotar och arbetar i, så blir bildrna extremt konstiga vid utskrift.

Här är två bilder som är tagna ur HPs "Preview before printing" bild.

Den första har två kontraster, medan den andra har konstiga horisontala ränder.

http://www.divshare.com/image/3245569-387

Vad i helvetika är fel med det här?
Vissa äldre bilder tagna i sRGB verkar fungera ok, men jag undrar om inte skrivaren har en color profile inställning som krockar med Adobes, även om jag i inställningarna stängt av det (tror jag).
Någon som kan hjälpa mig med det här...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.