Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Color Navigator: Mäter den inga färger???

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Jag har nyss bytt skärm och kalibreringsprogram. Det har blivit Color Navigator i stället för i1 profiler med tanke på att det rekommenderades Color Navigator som följer med Eizos skärmar.
i1-profiler deinstallerade jag, den verkade spöka så fort jag kopplade in pucken.

Men från i1:s programvara var jag så van vid att skärmen gick igenom en hel del färgnyanser som alla mättes för att bygga en profil. Color Navigator tar bara grundfärgerna och så gråskalan. Jag tror inte att jag har gjort nåt fel för alla videoklipp jag hittar på youtube visar samma. Kan det verkligen ge en vettig färgmätning? Och blev det nu en ny profil? Jag tillfrågades aldrig att spara mätresultatet som profil eller liknande.

Jag tycker inte heller att resultatet ser så övertygande ut. Jag kan inte tycka att vita ytor är vita, trots att jag kalibrerade vid dagsljus och med en dagsljuslampa på 4700K på en vit skrivbordsyta (ok. väggarna har inte blivit gråmålade än, de har en gulaktig cremeton). Men kan det verkligen påverkar kaliberingen så kraftigt eller är färgmätningen undermålig? Behövs det inga nyansmätningar? Med den gamla programvaran fick jag bättre resultat som tyvärr bara aldrig höll på den gamla Syncmaster, det blev alltid nån konstig profilgryta som trollade fram de mest märkliga färgstick och skiftningar. Därför blev det ju en Eizo CX240. Och så Color Navigator alltså.

Men jag känner mig väldigt osäker om det verkligen ska vara så. Hur mäter programmet upp färgerna?
Någon som vet? Eller ska jag gå och pilla för hand nu? Det var skärmen egentligen lite för dyr för....

Måste säga att x-rite hade bättre (eller överhuvudtaget befintliga) tutorials.
 
Absolut mäter ColorNavigator färger.
Primär färgerna + gråskala i jag tror 10 steg.
Detta räcker pga. att gråskalan är det absolut nödvändiga för att få balans.
Sen ligger resten mätt i skärmen från fabrik via 3DLut tabeller för en perfekt mappning av färgerna.

Vad det gäller instruktioner finns det på vår hemsida: http://www.eizo.com/global/products/coloredge/cn/index.html

Jag hoppas detta hjälper annars ring mej 08 594 105 00
 
Jag tycker inte heller att resultatet ser så övertygande ut. Jag kan inte tycka att vita ytor är vita, trots att jag kalibrerade vid dagsljus och med en dagsljuslampa på 4700K på en vit skrivbordsyta (ok. väggarna har inte blivit gråmålade än, de har en gulaktig cremeton). Men kan det verkligen påverkar kaliberingen så kraftigt eller är färgmätningen undermålig? Behövs det inga nyansmätningar? Med den gamla programvaran fick jag bättre resultat som tyvärr bara aldrig höll på den gamla Syncmaster, det blev alltid nån konstig profilgryta som trollade fram de mest märkliga färgstick och skiftningar. Därför blev det ju en Eizo CX240. Och så Color Navigator alltså.


Måste säga att x-rite hade bättre (eller överhuvudtaget befintliga) tutorials.

Men om du inte upplever vitt som vitt, då är det ju fel på ditt val av vitpunkt, inte på profilen. Om du tycker att din vita yta på skärmen är för gul jämfört med en vit yta som du ser i ett bra betraktningsljus, då kalibrerar du om skärmen och höjer din vitpunkt. Om du tycker att skärmen är för mörk, när du jämför din vita yta på skärmen med den vita ytan under ditt betraktningsljus, då höjer du ljusstyrkan på skärmen.

Men du måste alltså ha ett bra betraktningsljus och se till att du får 500 lux där du placerar din vita referens. Dessutom måste du ha ett verkligt vitt papper, vilket de flesta inte är. Jag använder en Solux-lampa som jag placerar på cirka en meters avstånd, vilket ger mig rätt ljusstyrka. Sedan har jag ett QP Card 102, eftersom jag vet att den har neutrala vita och grå ytor. Dessutom finns det en referensbild att ladda hem från QP Card, som du kan ta upp på skärmen.
 
En sådan solux-lampa har jag, inköpt på din rekommendation. ;)
Att höja vidpunkten var också det som Anders tipsade om.

En sådan testbild hade jag någon gång men den försvann under senaste flytten. Tack för tipset var jag kan skaffa en ny!
 
En sådan solux-lampa har jag, inköpt på din rekommendation. ;)
Att höja vidpunkten var också det som Anders tipsade om.

En sådan testbild hade jag någon gång men den försvann under senaste flytten. Tack för tipset var jag kan skaffa en ny!

En sådan QP Card kan du köpa på www.qpcard.com. Kolla också på min hemsida om någon dag. Då ska min lilla film om att kalibrera/profilera med ColorNavigator vara färdig.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.