ANNONS
Annons

Color banding.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikael Raymon

Aktiv medlem
Hej!
Jag har ett problem med "color banding" i Lightroom 2.2. Jag har precis installerat Vista 64 bitar och jag kör med ett Nvidia GTX 260 grafikkort och LR2.2 och min skärm är en Eizo S2231W med Spyder 3 kalibreringsverktyg. Jag vet inte om problemet har uppstått efter jag installerat Vista,-hade en annan mycket sämre skärm innan. Jag har försökt att kalibrera skärmen enligt konstens alla regler med likt förbenat så får jag "color bandning" problem i LR. Problemet uppstår i de mörka skuggpartierna och särskilt om jag använder vinjettering.

Är det någon annan som har stött på problemet med kombinationen Nvidia, LR2.2, Vista 64 bitars version och Spyder 3? Eller utan den kombinationen. Väldigt störande att inte få bort det.

Det syns en aning nere i det högra hörnet på denna bild. Har försökt att få bort det mesta i PS men inte lyckats helt och hållet.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1586290&target=_blank

Micke

Om du har bandningar i bilden, dvs otillräckligt antal nyanser för att övergången ska bli mjuk, har det ju inte med skärmen att göra. Det bästa man kan göra i det läget är att plåta med max bitdjup (om man kör digitalt) eller skanna med dito, samt att arbeta med 16-bitars djup i PS/LR.

Och tvärtom, om bandningen uppstår i din skärm pga att den inte kan visa tillräckligt med nyanser, är det inget du kan "ta bort" i PS.

På min hopplösa Cinema Display 23" (åratal gammal och helt kass, inte kalibrerad) ser jag endast en antydan till bandning i din bild. Tycker det är en fin bild. :)

Skön bild, håller med. Kan du inte "bara" göra om den till en duotone eller något i den stilen så att bandningarna försvinner, eller åtminstone blir en del av bildens naturliga färgskala? Så slipper man färgstick som avviker.

Har upplevt liknande fenomen i LR, men är inte säker på om det beror på programmet eller om färgerna i en viss del bara råkar bli fel efter man har dragit lite för mycket i reglagen. Händer väl mest när man har försökt få mjukare kontrast och omfång än vad som ursprungligen fanns i bilden till att börja med.

Har läst, men inte testat, att man kan få bort den här typen av bandning om man lägger vinjetteringen i ett eget lager och sedan applicerar en aning oskärpa på vinjetteringen så att tonövergångarna blir mjukare.

Camera Profiles?

Testade precis på en bild tagen i studio där den grå bakgrunden får vissa liknande effekter i de grå tonerna (röd och blått som inte ska vara där).

Provade då att ändra Camera Profiles i LR och märkte att de senaste för min Nikon D700 gav sådant resultat (Portrait och några till). Däremot försvann de om jag valde beta-profilerna av samma, eller Adobe Standard och ACR 4.6.

Mycket skumt. Har du provat att installera några profiler för din kamera och test de olika alternativen? Kanske kan hjälpa?

mvh
www.stefantell.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar