Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Color balance Photoshop CC

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Vad jag förstått så ska hudtoner för skandinavisk hud under normala förhållande är att gul ska vara mer än magnenta och cyan bör ligga strax under hälften av magnentan.

Har en bild där hudtonen har för mycket cyan, se bild.
bild1.jpg

Försöker korrigera det med ett Color balance lager, men än hur jag ändrar Cyan/Red så får jag ingen skillnad när jag mäter. Jag ser skillnaden på bilden men blir ingen skillnad när jag mäter med pipetten, se bild
bild2.jpg

Ursäkta den dåliga kvaliteten på bilderna, men jag hoppas ni ser värdena ändå. Ser också att jag inte mätt på exakt samma ställe, men ni ser att förhållandena mellan de olika värdena ser ungefär likadan ut.

Vad gör jag för fel?

Vad jag förstått så ska hudtoner för skandinavisk hud under normala förhållande är att gul ska vara mer än magnenta och cyan bör ligga strax under hälften av magnentan.

Har en bild där hudtonen har för mycket cyan, se bild.
Visa bilaga 138561

Försöker korrigera det med ett Color balance lager, men än hur jag ändrar Cyan/Red så får jag ingen skillnad när jag mäter. Jag ser skillnaden på bilden men blir ingen skillnad när jag mäter med pipetten, se bild
Visa bilaga 138562

Ursäkta den dåliga kvaliteten på bilderna, men jag hoppas ni ser värdena ändå. Ser också att jag inte mätt på exakt samma ställe, men ni ser att förhållandena mellan de olika värdena ser ungefär likadan ut.

Vad gör jag för fel?

För det första bör cyan ligga ännu lägre, snarare på en tredjedel av magentavärdet. För det andra är Färgbalans ett dåligt verktyg för dessa korrigeringar. Använd Kurvor istället och då bör du inte ha några problem.

För det första bör cyan ligga ännu lägre, snarare på en tredjedel av magentavärdet. För det andra är Färgbalans ett dåligt verktyg för dessa korrigeringar. Använd Kurvor istället och då bör du inte ha några problem.

Tack Stefan, vad blir motsvarande värden i RGB?

Min skärm, en Dell u2711 är profilerad med en Spyder4 Pro. Men jag tycker det är svårt att avgöra visuellt om bilden har rätt färgbalans. Är först när jag ser bilden som den ska se ut som jag ser att det ser att det var fel färgbalans tidigare, det är därför jag tycker det är bra om jag har några mätvärden att gå efter.

Har sänkt lite i den blå kanalen och bilden ser lite bättre ut nu, återigen tack för hjälpen.

rekommenderar hellre www.qpcard.com
mycket snabbare att generera en profil
mycket enkelt att använda

och det går aldrig att få en korrekt färgåtergivnig men det går komma så nära som det är möjligt

Har AdobeRGB

Här har du bilden, svåra ljusförhållanden i en ambulans med blandljus.

Visa bilaga 138579

Stökigt ljus. Tror nästan du kommer lättare undan med traditionell färgkorrigering. Ofta hamnar hudtonerna någorlunda på plats efter det för vidare justering. Du har ju både svart referens och en någorlunda neutral yta i fodret på väskan. Svårt att hitta en yta som motsvarar blandljus om man inte skall maska men jag gjorde en quick and dirty med svart- och mellanpunkt. Som Stefan påpekade så saknades lite värme, och det finns magentastick. Hudtonerna är helt orörda i redigeringen men tycker att det kom lite bättre på plats.

Bilagor

• 1412_ambulans_318-Edit2.jpg
    1412_ambulans_318-Edit2.jpg
    121 KB · Visningar: 191
Mikael, är i färd att köpa färgkarta och har bara fått låna x-rite colorchecker. Även sneglat på qcard och spydercheckr. Antar att det generar ungefär likvärdigt slutresultat. Är qcard enklare? För tillfället väljer jag bara export i LR, startar om LR och väljer sedan den det namnet jag gett profilen. Därefter sätter man den vitbalans man önskar, antingen neutral eller olika nyanser av värme. Finns 2 rader för det. En för landskap och en för porträtt.
Hur funkar qcard?

Stökigt ljus. Tror nästan du kommer lättare undan med traditionell färgkorrigering. Ofta hamnar hudtonerna någorlunda på plats efter det för vidare justering. Du har ju både svart referens och en någorlunda neutral yta i fodret på väskan. Svårt att hitta en yta som motsvarar blandljus om man inte skall maska men jag gjorde en quick and dirty med svart- och mellanpunkt. Som Stefan påpekade så saknades lite värme, och det finns magentastick. Hudtonerna är helt orörda i redigeringen men tycker att det kom lite bättre på plats.

Tack, ska testa med det.

Har QPcard, men använde det inte vid det här tillfället.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto