Annons

Cokinhållare till 12-24/4

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonte_rm

Aktiv medlem
Tjenis...

Jag har ett Nikon 12-24/4 och skulle gärna vilja ha möjligheten att sätta dit ett rektangulärt graduerat gråfilter på den. Har kollat lite på Cokinhållare och sen sätta Tiffen-filter i.

Är det någon som vet om det blir problem med vinjettering om man har Cokin P Wide eller vanliga Cokin P som hållare till detta objektiv...

Vad har du för kamerahus?

Själv har jag 40D + Sigma 10-20mm med Cokin P wide hållare som har plats för ett filter. Det fungerade utmärkt vid 10mm-20mm läge.

Har för mig jag hade problem med min 10-22 - använde en P-series. Cokin har en adapter som är extra tunn/smal (P-wide som Mikael skriver) som ska klara större delen av spannet mellan 10-22, medan den vanliga standard hållaren/adaptern är anpassad för objektiv som startar nånstans kring 20 mm (+/- några millimeter)... Så kolla noga innan du handlar..

MVH
Jan

Jag använde Cokins vidvinkelhållare (P) till min Nikon 12-24, no problems at all...

/kent

Tjenis..

Kamerahuset är Nikon D80...

Verkar som om det inte ska vara några problem då om Kent använde Cokins vidvinkelhållare till sin 12-24 ?

mvh // Johannes

Cokin P-holder wide funkar fint i 10mm läge på 1.6x crop faktor kamerahus som jag har 40D då motsvarar det 16mm enligt Cokins hemsida så är P-holder wide anpassat för 16mm.

ANNONS