Annons

Cokin X-pro vs Lee

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Har till min stora bitterhet fått erfara att min Cokin P filterhållare vinjetterar även på små bländare på vidvinkeln (45mm) i mitt mellanformatsystem och hållaren är för liten för att passa teleobjektivet.

Jag har därför sneglat på Lee's filterhållare men de är rätt saftiga i pris, speciellt om man därtill vill ha ett polarizationsfilter som är roterbart mot graderade ND filter.

Min undran är om någon sett Cokins X-pro system i verkligheten eller priser på det? Hamnar man i samma prisklass som Lee ändå då?

Vilken dimension har X-pro filtrena? Hittar inte den infon på www.cokin.fr (bara att Z-pro filtren har samma dimension som Lee's 100mm).

Jag har inte hittat någon som säljer cokin X-pro (eller Z-pro filtren heller för den delen) i sverige men det finns säkerligen någon som kan ta hem.

Har svårt att försvara att jag skall köpa ett filtersystem som Lee som är dyrare än det av mina objektiv jag betalat mest för.
 
Tackar Niklas,
Länken besvarade alla mina undringar. Prisskilnaderna verkar inte vara så stora mellan X-pro och Lee. Nu återstår bara att samla mod, pengar och frugans godkännande och bestämma sig ;).
/Richard
 
Är det någon skilnad i optisk kvalitet på Lee's hårda (Resin) filter jämfört med deras polyesterfilter (verkar vara klippbara liknande geltyp)? Det skiljer en faktor 5 i pris för svartvit filtren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.