Annons

Cokin Polfilter (P164), hur ta av?

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Införskaffade mig nyligen en Cokin filterhållare (P), gradfilter och deras cirkulära polarizationsfilter.

Filterhållaren har en skåra närmast objektivet där det roterbara polfiltret skall sitta och upptill och nertill på filterhållaren sitter två "plastbulor" som ser till att polfiltret inte trillar ur. Problemet är att dessa plastbulor gör det i det närmast omöjligt att ta av polfiltret. Jag är tvungen att försöka böja filterhållaren så att styrspåren hamnar något längre från objektivet samtidigt som jag pressar ena plastbulan mot objektivet allt vad jag är värd för att ta lös polfiltret. Gör jag fel?
Polfiltret verkar bara passa på ett sätt dvs med den tandade ringen mot objektivet.

Är det någon som känner igen problemet eller har något tips?

Man kan ju alltid slipa ner ena plastbulan så det går lättare men det kan ju inte vara meningen att man skall behöva göra så?

I övrigt verkar ju cokinlösningen smidig om man har objektiv med olika filterdiametrar och Cokins polfilter verkar ge samma grad av utsläckning som hoyas polfilter.

(jag har letat på forumen men inte hittat någon med samma problem som jag, såvida mitt problem inte är rent hjärnsläpp som brukar kunna drabba de flesta ibland :). Jag hoppas ni förstår vad jag menar med min taffliga beskrivning)

MVH Richard

Hej

märkligt. Min hållare flexar lite grann så det är inga problem att få ur pola filtret. Kanske du behöver använda systemet ett tag.

Sen så tycker jag inte att Cokin systemet är helgjutet. Lösningen med polafiltret kan vara svår att rotera ibland, omöjligt med handskar. Adapterringarna har får dåligt djup på gängningen vilket gör att man kan få hela systemet i handen (i bästa fall) eller att allt far iväg på backen då man försöker klämma dit filterhållaren på en ring som inte gängats tillräckligt djupt in i objektivet.

De tonade grå filtren har också varit sneda (!) så sätter man i filtret i hållaren horisontellt så blir den gråa linjen sne.

Tillsammans med Kodakchrome så ger Cokins tonade gråa ett magentastick.

Lee systemet med motljuskompendium verkar trevligare men ack så dyrt.

Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar