Annons

Cokin P-serie ND filter

Produkter
(logga in för att koppla)
Cokins plastfilter är bra skit, köp hållaren, men sätt i andra kvalitetsfilter som tex, Lee, Hitech eller Singh-Ray istället.

/kent
 
Sing-Ray och Lee är väl typ fyra gånger så dyrt?

Hitech har jag kollat på men fick för mig att man måste köpa ett set om tre mjuka och ett set om tre skarpa för att få det jag är ute efter.
 
Tobias N skrev:
Sing-Ray och Lee är väl typ fyra gånger så dyrt?

Hitech har jag kollat på men fick för mig att man måste köpa ett set om tre mjuka och ett set om tre skarpa för att få det jag är ute efter.

Sing-Ray och Lee är mycket riktigt bra mycket dyrare.
Cokins ND-filter har jag varken läst eller hört något positivt om.

Hitech har bra filter som inte är så dyra. Går alldeles utmärkt att beställa från England.Blir ännu billigare. Företaget heter Formatt (kommer inte ihåg exakt) och är mycket bra att ha att göra med.
 
Jag köpte för några år sedan Cokin P120 och P121 hos Scandinavian Photo. Något problem med färgstick, som många har, har inte jag haft. Kanske för att jag fotar analogt. Sensorer är kanske känsligare för sånt.

De är ändå nästan oanvändbara till de objektiv jag har tänkt att använda dem till. Övergången är alltför mjuk för mina objektiv med endast 49 mm filterdiameter. Det är mycket svårt att se var övergången hamnar. Och vitsen med skutbara filter är ju att man skall kunna lägga övergången på horisonten oavsett var man lagt denna. Men om man inte ser var övergången hamnar kan man lika gärna använda runda filter. Då vet man åtminstone alltid var övergången hamnar, i mitten :-(

Jag tänker därför skaffa mig Hitechfilter filter med hård övergång. Kostar 180:- hos Dito.

Olle
 
Gården skrev:
Sing-Ray och Lee är mycket riktigt bra mycket dyrare.
Cokins ND-filter har jag varken läst eller hört något positivt om.

Hitech har bra filter som inte är så dyra. Går alldeles utmärkt att beställa från England.Blir ännu billigare. Företaget heter Formatt (kommer inte ihåg exakt) och är mycket bra att ha att göra med.

Det är på den engelska sidan jag kollat, får väl kolla igen om man kan beställa enstaka filter. Då jag inte vill ha sex filter utan två.

/Tobias
 
Tobias N skrev:
Det är på den engelska sidan jag kollat, får väl kolla igen om man kan beställa enstaka filter. Då jag inte vill ha sex filter utan två.

/Tobias
Var har du tittat? Här kan du välja precis vilken övergång och styrka du vill ha på respektive filter. Lite dyrare per styck än om du köper ett kit men 15GBP/st är väl helt ok (och billigare än Ditos 225kr). Jag läste någonstans att frakten blir onödigt dyr genom webshopen, det är tydligen bättre att maila dem och beställa den vägen (men det var ett tag sedan, det kanske är ändrat).
 
Får man fråga vilket filter du beställde? Lite intresserad då jag inte hunnit kolla mer på dessa filter sedan jag startade tråden.
 
Jag beställde denna gång från en handlare som heter Robert White. Jag har hela tiden önskat mig filter från Lee, och av en händelse rann det in lite penningar som jag inte räknat med :)

Jag slog till på Lee ND-grad 06 soft och hard samt 09 soft och hard, samt hållare.

En kompis hade lovat att köpa mina nuvarande Hitech med hållare och adapterring. Men nu har han ändrat sig :-( Men jag inbillar mig att det inte ska vara så svårt att sälja dom.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.