Annons

Cokin ND-filter!

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersPS

Aktiv medlem
Jag har skaffat mig ett Cokin P-system till min digitala kamera och undrar lite.
Vilka ND-filter ska man ha? Ska jag ha både "heltäckta" ND2, ND4 och ND8? och graduerade ND2, ND¤ och ND8? Ska ha dem till naturfoto mest. Sedan kanske man ska ha färgade. Vilka används mest av er som har Cokin här?

///Anders S
 
När det gäller Cokin så använder jag bara de graduerade (tonade) filtren P120 och P121. Fördelen med Cokin är att det är billigt, nackdelen att det ofta förekommer rödstick. Vill man ha mer neutrala filter brukar de rekommendera de dyrare (ibland betydligt dyrare) filter som t ex Lee.

Vanliga gråfilter kör jag med Hoya, som jag tycker håller bättre kvalitet än Cokin. Bäst gillar jag B&W filtren då ringen är av mässing. De biter sig inte fast som ringar av aluminium, tycker jag.

/Gunnar
 
När det gäller färgade filter, ser jag inget användningsområde. Brukar istället ställa vitbalansen när jag bildbehandlar, t ex om man vill ha bilden lite varmare eller kallare (kör med RAW). Funderar om man har vitbalansen i Auto om inte kameran då kompenserar för ett färgat filter då den vill ha bilden neutral.

/Gunnar
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.