Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cokin / Lee Grad. Gråfilter på ett 20mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vanheden

Aktiv medlem
Har letat efter infomation om hur ett Lee / Cokin filter (grad. grå) beter sig på ett 20mm objektiv, kommer "hållaren" med i bilden, någon som vet?
Dom vanliga som man gängar fast är inte så frestande, man vill ju gärna kunna lägga horisonen inte bara i mitten...

Mvh
John
 
ja, risken är överhängande. Jag brukar hålla filtret an mot gluggen utan själva hållaren. Lite besvärligt naturligtvis.

Mvh
Johan
 
Har ej egna erfarenheter, men vad jag har läst blir du antagligen tvungen att såga bort den yttersta filterskåran på Cokin-hållaren. Lee hållaren ska du själv kunna skruva isär och ta bort så många spår till det slutar vinjetterar. Men jag tror inte att de behövs med LEE när du använder endast en filterhållare (dvs utan tandemadapter och ännu en hållare) i och med att deras filterbredd ligger på 100 mm medans Cokin är runt 83-85 mm bred (kommer inte ihåg riktigt).

/Erik
 
Med Cokin får man handhålla (tur man har simultankapacitet och är stadig på hand :p) annars kommer hållaren med.

LEE har jag ingen erfarenhet av, men eftersom de är 100x100 så är det nog inga probs om hållaren funkar som Erik beskriver.
 
Så det finns de som handhåller plastbiten..? DÅ räcker det ju om man köper den.. Härligt:)
Lite jobbigt om man har en slutartid på minuten eller mer då!
 
NiklasK skrev:
Så det finns de som handhåller plastbiten..? DÅ räcker det ju om man köper den.. Härligt:)
Lite jobbigt om man har en slutartid på minuten eller mer då!
Kanon, och du slipper investera i softfilter också :D
 
:) Där var du rolig! Hur lång tid kan man använda med handhållen plastbit då? Nån som vågar gissa?!
 
En sekund eller två med mjukt tonat gråfilter är nog lugnt. Problemet är inte att hålla filtret still, utan att hålla filtret rakt så att inte fingrarna eller kanten kommer med. Om du ska handhålla så använd 100mm filter så blir det lättare. /Åke
 
Jag handhåller också det avtonade vid vidvinkelfoto men det finns en lösning vid långa tider..limma/löd på en liten kontorsklämma på en stadig ståltråd 2-4mm och lagom lång för att kunna förvaras i väskan eller på stativbenet..stick ned pinnen i jorden vid lågfoto och kläm filtret i klämman..häpp...
mvh/gunte..
 
Jag är på jakt efter den större modellen av kvadratiska Cocin-filter. Den s.k. P-serien, men det är svårt att få tag på. Jag vill ha både hållare och filter. Den mindre A-serien klarar max 62mm diameter på linsen (Handhållen och centrerad, men passa fingrarna).

Har någon nå't tips om vart jag kan få tag på detta?
:confused:

David
 
P är ju de vanligaste. Jag har aldrig hört att någon skulle använda A-serien i praktiken.

P kan du köpa på Scandinavian Photo t ex.
 
Dito har filter för MF och storformat och vidvinklar. Hitech heter märket och jag har köpt deras filter och de verkar vara av bra kvalite. Samma plast som man har i linserna i glasögon.

www.dito.se

Och köpt platshållaren (dete blir för dyrt med hållare av "flygplansaluminium")
 
Hmm, nu misstolkade jag Angells fråga.
Den större varianten för mig är 100mm hållarna men den vanliga p-hållaren är 85mm.

dito säljer hållare och filter som är kompatibla med p-hållaren också.

Passar objektiv med filtergänga upp till 77mm sen får man gå upp till stora hållaren som klarar 105mm-filtergänga.
 
SinusLinus skrev:
Passar objektiv med filtergänga upp till 77mm sen får man gå upp till stora hållaren som klarar 105mm-filtergänga.
De passar faktiskt för objektiv upp till 82 mm, men jag tror man skall undvida vidvinklarna då, eftersom den fysiska öppningen i hållaren är runt 77 mm.
 
Hur många filter kan man anväånda samtidigt med Cokin? Vart går gränsen för att det inte skall vinjettera? 30mm brännvidd?
 
P-hållaren har tre slitsar. Det blir inte mer vinjettering av att använda samtliga, det är ju själva hållaren som skymmer och inte filtren.

Många sågar av en eller två av de yttre slitsarna för att undvika vinjettering. Om det är ett problem med ditt objektiv kan bara du avgöra genom att testa. Det går inte att generellt säga att det funkar med en viss brännvidd eftersom alla objektiv är olika konstruerade.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.