Annons

Cokin filter till Sigma 10-20

Produkter
(logga in för att koppla)

MSLink

Aktiv medlem
Jag vill ha cokin gråfilter till Sigma 10-20mm.

Fungerar det här?

Cokin Filterhållare P
Cokin Filter P121 graduerat grått G2 Tonat (Nd8)
Cokin Anpassningsring P 77mm

eller bör jag ha Cokin Filterhållare P BPW-700 för vidvinkelobjektiv istället för Cokin Filterhållare P?

Du bör nog ha vidvinkelhållaren, har jag kommit fram till (är också intresserad av Cokins filtersystem). Om du ändå inte tänkte använda flera filter på en gång så blir det ingen förlust hursomhelt (vidvinkelhållaren tar bara ett filter till skillnad från det vanliga som tar tre om jag minns rätt).

Tack för snabbt svar :)
Jag har ändå bara tänkt använda ett filter i taget så det ska inte vara något problem med vidvinkelhållaren. Men frågan är om man kan köra 10-12mm med vidvinkelhållaren? Jag vill kunna utnyttja 10-12mm läge.

Jag har samma objektiv och "vanliga" P hållaren. Jag har kapat av yttersta spåret och slipat lite så det blev bra. Men det ligger lite på gränserna för 10mm-läget. Har för mig att vidvinkelhållaren är en P hållare med två spår, har dock ej sett den själv utanbara läst i forumen någon gång.
Skulle man bara ha ett spår kvar skulle det inte bli några problem alls.
Mvh/Björn

Edit: Kanske bara är ett spår som skrevs här över.

Tack för ditt svar!
Jag letade och letade efter information om P-hållare för vidvinkel men hittade inget. Jag hittade bara Z-pro set. Någon här kanske vet var information finns? Det fanns inte på Scandinvian Photo hemsida heller.

Så här ser det ut på 10mm med vanlig P-hållare.
Zoomar man ut till ca 11.5mm så försvinner det. Cokins egna runda circ-pol filter, syns ej heller vid 11.5mm

Edit: Nu kör jag ju Nikon med 1.5x så riktigt samma blir det ju inte med Canons 1.6x

Bilagor

• dsc_7704.jpg
    dsc_7704.jpg
    30.7 KB · Visningar: 285
Tack för ditt svar och visning.
Jag beställde ett P-hållare för vidvinkel och kan bara ha ett filter i taget så det bör inte vara något problem vid 10mm läge. Enligt cokin så får man 20% mer och jag vet inte riktigt hur man räknar ut det. Någon här som är bra på att räkna ut det?

Jag har fått hem cokin filter till Sigma 10-20mm och det gick utan problem att plåta i 10mm läget utan att hållare synas i bilden.

Inget svar på frågan, men man kan oxå fundera på om man överhuvudtaget behöver någon hållare. Jag använder väldigt ofta avtonade gråfilter, men har nästan helt slutat använda hållare - det är för det mesta bara onödigt omständigt eftersom det går lika bra att hålla filtret med handen. Då blir det dessutom enklare att justera.

(sen är jag ingen stor anhängare av just Cokins avtonade, men det är en helt annan historia, som dessutom verkar vara beroende av kameramodell)

Per

Beror på hur lång slutartid man fotar, jag kan tänka mig hålla filtret om jag fotar i 1/10s eller 1/20s eller 1/50s.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar